tisdag 5 januari 2016

Viltspår

Jag har haft ett litet uppehåll med viltspår, men idag var jag sugen på att lägga ett till Ronny. Nackdelen med viltspår är att det ligger en del förberedelser och tanke bakom varje spår, inget fel med det men ibland är det skönt att spontanträna och det blir det inte med viltspåret.
Klöven skall helst tas fram ett tag innan spåret läggs och beroende på hur lång liggtid man vill ha på spåret krävs det lite planering.


Dagens spår:

-Liggtid 7 timmar
-200 m långt
-Rådjursklöv
-Utan blod

Ronny tar det jättefint och går första sträckan i spårkärnan. Han tar första vinkeln nästan direkt, vilket han inte brukar göra så extra pluspoäng till honom idag. Han fortsätter jättefint i spårkärnan och tar nästa vinkel direkt :) Här tuffar han på en bit i spårkärnan men nu kommer en delikat störning, bajs av något slag. Efter detta är han förlorad tyvärr, han spårar åt andra hållet och hittar mer bajs.
Jag följer honom för att se hur han löser detta, även om det tar emot och jag vill så gärna hjälpa honom.
Han tar en stor ring runt klöven, han är inte långt ifrån den men har hamnat på fel sida spåret. När han ringat runt kommer han på mina fotspår som jag gått efter jag lämnat klöven och dem känner han och börjar bakspåra lite.


Jag vill inte att han ska bakspåra så jag visar honom tillbaka en bit ifrån spåret där han tappade fokuset innan. Han tar nu upp spåret och följer det till klöven :)
Han är ju så duktig i spåret men vissa frestelser är försvåra för honom, han skiter i spåret och går på skogens gotta istället. 
Jag måste komma på hur jag ska lösa detta. Det är i och för sig ingen fara om han käkar lite götta och det ligger i spåret känner jag, men om han ska dra ifrån spåret för att leta upp gottan och sen tappa spåret....då har vi ett problem tyvärr.


Inga kommentarer: