torsdag 7 januari 2016

Extern belöning

Det finns oändligt många sätt att ge hunden belöning när den gör rätt eller kämpar väl. Godis, leksak, dragkamp, kel, gos, jakt, äta något som annars hunden inte får äta....ja, det är väl bara förarens egen fantasi som sätter stopp för vad hunden kan få som belöning. För belöning ska den allt få och det ska vara någon den tycker om.
Jag har länge tänkt att jag ska börja ge honom en extern belöning, en belöning som ligger synlig en bit bort för att hunden ska veta vad belöningen blir. 
Jag har i och för sig gjort nåt halvdant försök men det brukar sluta med att han stirrar på belöningen som ligger där borta och jag fick inte ut något av den träningen.


Facebook är allt bra ibland, det dök upp en träningsfilm i en hundgrupp om hur man tränar in extern belöning. Happy, happy, nu kör vi igång!
Här har ni youtube-länken: Inlärning av externbelöning

Jag började med godis och gjorde alla steg. När jag sedan började träna på riktigt så hade han ett bra driv i fotgåendet innan jag sa "varsågod" och han fick springa till belöningen. Det känns som att jag kommer fortsätta med denna sortens belöning, det blev lite av en extra förväntan hos honom.
Sen gick jag över till leksak och gjorde samma från början. Men här blev det genast svårare och jag fick inte samma uppmärksamhet och driv när vi började träna med leksaken som externbelöning. Precis som vi haft det förut. Han blir lite förstenad och mest fokus ligger på belöningen istället för på arbetet, Jag får helt enkelt ta ett par fler träningspass med externbelöning.




Inga kommentarer: