måndag 18 januari 2016

Onlinekurs i rally

Förra veckan började jag och Ronny en onlinekurs i rally. Jag är självlärd i rally, jag har inte gått någon kurs än så detta känns jättekul. Jag har lärt mig jättemycket genom att läsa boken "100% rallylydnad", kolla klipp på youtube, lära mig av andra rallyfantaster och helt enkelt bara läsa momentbeskrivningar och ta det därifrån.
Kursen är webbaserad där vi varannan vecka får en uppgift att göra under två veckor med våran hund. Jag går kursen utan hund och får tillgång till alla lektioner och kan läsa de andra deltagarnas åsikter och se deras filmer, men jag får inte ladda upp någon egen film för bedömning och tips. Jag kände att jag inte har tillgång till något bra ställe att filma och ute går inte nu så det fick bli som åhörare istället vilket känns jättebra.


Första lektionen går ut på att träna på följsamheten och göra det i både vänster- och högerhandling. Jättebra att träna in båda sidorna, dels för att det är svårt att lära om när man har en hund som är väldigt tränad på vänster sida hela tiden. Det är även bra för att hunden inte ska få spänningar av att hela tiden gå på vänster sida och titta på föraren.
Första övningen var baklängesgång, hunden skulle följa föraren nos mot näsa på vänster och på höger sida. När hunden kunde det så ska man få hunden att vända upp så den hamnar i fot-position på vänster och höger sida.


En annan följsamhetsövning är att gå i en cirkel och göra 360 grader här och där, åt båda håll och med båda vänster- och högerhandling.
Sen är det överträning som gäller, släng ut leksaker och godsaker i burk på planen/golvet/gräsmattan och träna, träna följsamheten. Bara fantasin sätter stopp.

Det vi behöver träna på är störningar, så jag har lagt in många av dessa övningar på promenaderna i skogen där det är massa goda dofter. Jag måste hålla mig i skinnet för att inte göra det för svårt för honom, i skogen är det svårt att koncentrera sig på matte så enkla övningar och massa gotta.


Inga kommentarer: