lördag 9 januari 2016

Massor av snö, snö....

Med tanke på årstiden är det på tiden med snö och kyla. Kyla har det i och för sig varit ett par veckor nu och barnen har varit överlyckliga över att dem kan åka pulka. Pulka har dem åkt i närheten i en frusen backe men med nästan bara gräs, ja det funkar det med.
Ronny har inte behövt täcke under hela tiden det varit kallt, även då det var -13 grader så märktes inget på promenaderna så då har jag inte känt att jag behöver sätta på honom något.
Idag var det nog -5 grader så efter promenaden var vi i trädgården och busade lite med ungarna och då märkte jag att när han stod still så skakade han. Det var bara att slänga på honom ett täcke, nåt som gör att Ronny stryker sig mot allt han hittar, träd, husvägg eller staket. Jag som hade tänkt att köpa ett nytt täcke till honom då det andra är lite litet, ska jag tänka om kanske?


Jag gick ut imorse kl 8.30 i 20 cm snö och la ett spår till Ronny, det såg ut såhär:

*350 m långt
*7 timmar liggtid
*4 vinklar
*Rådjursklöv
*Inget blod
*20 cm snö vid läggning, ca 2 cm snö hade fallit under dagen

Ronny tog det klockrent och gick nästan hela spåret i spårkärnan. Snön spelar in här tror jag, den håller kvar doftmolekylerna där dem hamnat från början så detta spåret är nog lättare än om det skulle regna då molekylerna sprids ut.
Han gick med näsan i backen, vid någon vinkel gick han ut nån halvmeter men ringade en liten ring tillbaka och fortsatte i samma grymma stil. Vid ett tillfälle släppte han spåret helt och gick ut vid sidan och började vinda. Jag sa "spår" till honom och han lydde mig och tog sig fram till klöven :)

Inga kommentarer: