fredag 29 januari 2016

Viltspår i veckan

I måndags var det dags för ett litet spår till Ronny:

- 370 meter långt
- 7 timmar liggtid
- Rådjursklöv
- Utan blod
- Väder: snö, -1, lite vind
- 4 vinklar

Jag är väldigt nöjd med hur han tog spåret och gick fint i spårkärnan. Första och andra vinkeln tar han jättefint, vid tredje vinkeln blir det lite svårare. Jag ser en del rådjursspår runt spåret och fattar vad han nosar efter. Efter en stunds velande hittar han rätt och tar resten klockrent. Så enkelt det kan kännas ibland, men vad häftigt det är att se hunden arbeta med nosen.


Dagens viltspår såg ut såhär:

- 500 meter långt
- 7 timmar liggtid
- Rådjursklöv
- Utan blod
- Väder: regn, regäl vind, +4 grader
- 3 vinklar

Det blåste och regnade när jag la spåret och det har varit samma hela dagen så jag är grymt imponerad över att han tog spåret så fint. Han följde spåret fint i första och andra vinkeln, nån liten ring men annars jobbade han fint i spårkärnan.
Efter halva spåret gick han av spårkärnan ett par meter och började käka bajs...skithund säger jag bara. Sen sa jag till honom "spår" och han fortsatte igen. Vid några tillfällen tappade han intresse för spåret och började vinda nåt.
I slutet gick han förbi sista vinkeln så när han gått en bra bit så stannade jag och bad honom spåra åt andra hållet. Han korsade spåret igen och tog upp det och kom in till klöven.


Jag får klura lite på om han tyckte det var svårt idag eller om han bara tappade intresset. Jag tror dock på det senare. Jag tror han känner sig säker på att han vet vart spåret är så han tappar fokuset lite, 
Då kan lika gärna göra lite annat på vägen.
Problemet som jag ser det blir att han lätt kan tappa spåret och gå helt fel. Hade jag inte stoppat honom i slutet vet jag inte hur långt han skulle gått.

Inga kommentarer: