måndag 25 januari 2016

Träningskväll där hormonerna sprutar

I fredags hade jag och två vänner hyrt ett ridhus i närheten i två timmar. Först tänkte jag att det kommer kännas länge, men timmarna bara sprang iväg.
Den ena tjejen hade båda sina fina staffetjejer med sig, den ena är Ronny kusin. Båda hade löpt ganska nyss så Ronny var i sitt esse...jag är imponerad att han kunde prestera trots att hormonerna sprutade ur öronen och att han bara ville hoppa på tjejerna. Mina tankar under kvällen varierade mycket mellan "Jag älskar min hund" och "Aldrig med hane". Det var en kamp mellan oss och han var extremt hanig, han drog som en galning och kissade på det ena och det andra. Matte var inte nöjd.


Som sagt så kunde han prestera ändå, vid vissa tidpunkter gick han så bra att jag var lipfärdig. Vi tränade "åttans frestelse", vilket innebär att två konor är uppställda med kanske 2 meters mellanrum och man ska gå som en åtta mellan konorna. Sen kommer vi till frestelsen, det ligger två stycken på var sin sida mellan konorna så dem går man nära under hela momentet. Frestelser kan vara leksak eller godis eller annat "mumsigt". Vi hade bara leksaker i våran åtta.
Jag gjorde dock en liten tvist, jag sparkade en boll framför mig under hela åttan. Ronny var som klistrade vid mig och gick så fint, flera varv till och med. Därför kom det en tår.


Ronny är i en fas där promenader går ut på att slicka på tikars kiss och vara allmänt ofokuserad på vad matte vill. I skogen där använder jag lina just nu, annars sticker han iväg på sina äventyr. Så just nu önskar jag han kunde växa upp fort.
Det är ju en jäkla tur att han ändå tar sig samman och fokuserar på matte ibland i alla fall. Jag vill att han ska vara fokuserad i en hel rallybana innan vi tar oss ut på tävling igen. Ronny har härligt fokus, han har bra bakdelskontroll och han bjuder ett bra ligg och stå.
Just nu fokuserar jag på korta träningspass på det jag känner behöver filas på, jag kör kortare kombinationer för att utmana honom att orka mer. Våran värsta fiende är störningar som dofter eller rörelser från andra, så det måste vi lägga fokus på. Att träna i ett ridhus där andra hundar och hästar varit är toppen så det måste vi göra oftare.

Inga kommentarer: