tisdag 6 september 2016

Snart kommer hon

Om 12 dagar flyttar en liten tik in till oss. Det känns så himla rätt att just denna lilla höna kommer att bo med oss. Hon är så fin, go, sprallig, orädd och framåt. Hon är från två aktiva föräldrar som gillar att arbeta men utan att stressa upp sig då det inte händer något. Jag har inte träffat pappan än men kommer få göra det helgen när vi hämtar vår valp.



Mamma Pebbles är en aktiv tik som gillar att ta det lugnt när hon är hemma med matte. Hon bryr sig inte nämnvärt om andra hundar, hon har en lugn aura över sig samtidigt som hon är glad och sprallig. Hon är glad i människor men inte på ett överdrivet sätt, hon lyssnar bra på sin matte, hon är en cool tjej helt enkelt. Jag gillade henne skarpt när jag träffade henne och jag gillar hennes mh på papper och det jag sett på film.



Båda föräldrar är friröntgade fram och bak, ögonlysta u a. och är utställda med excellent. Mamma Pebbles har RLD N och RLD F (diplom i rallylydnad nybörjarklass och fortsättningsklass), hon tränas även i både lydnad och agility. Pappa Cox har tränats/tävlats i WP (Weightpull).



Marble har uppfödaren döpt henne till, hon heter endast det i stamtavlan då uppfödaren Veronica inte har en kennel. Jag är mycket glad och nöjd över Veronica som uppfödare till vår tik, hon har lagt ner mycket tanke och jobb på denna kull.
Marbles morfar är Ronnys pappa, så de är lite släkt men fråga mig inte hur eller vad det heter ;) Jag ser så grymt mycket framemot att få hämta hem vårt lilla guldkorn.




Uppfödaren frågade mig vad jag sökte i min framtida tik och jag svarade ungefär såhär: "Jag vill ha en orädd och aktiv tik, som kan ta det lugnt när det inte händer något, med en on/off-knapp som det brukar kallas 😉 Jag vill gärna att hon ska vara förarvek, ha "will to please" och ha en motor för arbete av olika slag" När jag var och hälsade på valparna kändes det som att Marble var den tik jag skulle ha, hon var lite lugnare än Delilah och hon var lite mer kelig och mysig. Men allt kan ju hända på vägen :)
Det återstår att se om hon har infriat mina önskningar med att välja denna tik, Veronica var den som hade sista ordet gällande vilken tik som skulle hamna var. Ja, även för pojkarna la hon sista ordet. 




Inga kommentarer: