fredag 30 september 2016

Back to basics

Jag fick lite energi att köra ett kort träningspass med Ronny i trädgården ikväll. Jag körde bara grundfärdigheter för att få upp kontakten. Jag ville få korta pass med mycket attityd och känsla.
Jag började att arbeta med klossen som den kallas, jag använder en pall. Detta för att träna på bakdelskontrollen, att hunden ska lära sig att röra lika mycket på bakbenen som frambenen. Hunden ska lära sig att flytta bakdelen självmant i svängar eller snurrar.
Jag tränade även denna övning på höger sida, så kallad "höger handling" för att få upp säkerheten även på höger sida. Jag har ju planer på att komma upp i klasserna i rallyn och då behöver hunden kunna göra alla moment på höger sida. (Vi får se hur lång tid det tar bara innan vi är där)



Jag fortsatte att träna en grundövning till att lära in fotkommando. Då backar man har hunden framför sig och när den går vid din sida nära vänsterbenet (om man vill träna fot på vänster sida) så ger man den beröm (förslagsvis klick och godis/leksak/lek/kel). När man känner att hunden är med på rätt position kan man börja gå framåt och då ska hunden vända upp och gå med dig i fot framåt. I början belönar/klickar man mycket för att sedan belöna mer sällan när man känner att hunden är med på noterna.



Vi tränade även på en planka, att han skulle följa mig sidleds på en en planka i fot. Lite som med klossen/pallen fast en i marknivå där man rör sig åt sidan och även runt plankan så här är det bakdelskontrollen som tränas. Det finns moment i rallyn som är att man ska ta sidosteg åt vänster och höger, då är denna övning toppen.



Tillslut tränade vi apportering, genom att köra omvänt lockande. Ronny är inte jättebra på apportering, han griper lite dåligt samt släpper gärna fort. Men med omvänt lockande har vi kommit framåt i träningen.

Inga kommentarer: