lördag 10 september 2016

Dammsugaren

I torsdags hade vi öppenträning på brukhsundklubben som vi brukar på torsdagar och eftersom det snart är klubbmästerskap var det lite nya folk med som inte kört rally innan. Jättekul att se nya ansikten och nya hundar, det är så kul att få visa de sporten och lära ut det som jag kan...även om jag inte kan allt.
På klubbmästerskapet kommer det bli en fortsättningsbana utan hinder där du får välja om du vill ha koppel eller inte. Allt för att så många som möjligt ska kunna vara med. Annars är det utan koppel i fortsättning och det är inte alla bekväma med.



Ronny var lite ofokuserad stundtals under uppvärmningen. Han brydde sig inte om de andra hundarna utan det var som vanligt massa goa dofter i gräset. Massa goa dofter så han bara var tvungen att dammsuga gräset lite grann. Eller ganska mycket... Jag började värma upp honom med korta pass, mycket gott godis och lite lek. När jag kände att han tappade fokus snabbt så satte jag tillbaka honom i buren en stund.



När vi gick själva banan kom dammsugaren igång igen, han dammsög från startskylten och fram till den första skylten som självklart var ett "långt moment" där man tar ett steg fram först, sen två steg och sen tre steg. Jag hade kunnat släppa en bomb bredvid killen utan att han hade brytt sig. Under nästa skylt som var slalom så började det släppa och sen gick han så fint bredvid mig. Till och med frestelsen sket han i. 



Jag förstår inte hur han kan gå från att dammsuga gräset till att "nämen, tjena matte går du här och ser skojig ut. Ja, men då följer jag dig så fint resten av banan. Men du får ge mig nåt gött när jag är klar"
Jag är glad att han gick så fint efter denna fadäs, men jag vill ha det hela banan. Det är något jag måste hitta ett bra sätt att komma förbi detta. Jag funderar på att gå privatkurs för någon duktig tränare eller kanske någon kurs som passar oss. Tips mottages gärna på hur jag ska träna, tänka och komma vidare.

Inga kommentarer: