lördag 26 december 2015

Nosework

Nosework är en ganska ny sport i Sverige, som växer hela tiden. Sporten kommer från USA där den tävlas officiellt, i Sverige är den än så länge inofficiell men förhoppningsvis kommer den bli officiell 2017.
I Sverige tävlar vi i tre olika klasser med tre olika dofter, eukalyptus, lagerblad och lavendel. I NW1 är det eukalyptus, i NW2 är det både eukalyptus och lagerblad, i NW3 är det alla tre dofterna och även tomsök. Tävlingar kan innehålla fyra olika sökdelar
*Behållarsök
*Inomhussök
*Utomhussök
*Fordonssök
För att börja tävla i någon av klasserna måste ekipaget ha genomfört ett doftprov i respektive klass.


Jag och Ronny tränar än så länge med doften eukalyptus. Vi har ännu inte gjort doftprov, men jag siktar på att göra det i Floda 13:e februari så nu gäller det att träna, träna, träna....
Idag åkte vi till en tjej och hennes Rottweilertik, som jag lärt känna då hon också tränar nosework och bor i samma ort som jag. Hon bor hos sin mamma på en gård så vi höll till i och runt stallet, perfekt att göra olika sök bland vagnar, traktorer och inne i sadelkammaren.


Ronny var lite stirrig i början bland alla goa stalldofter och katter som sprang runt. Men han tog sig i kragen och gjorde ett bra jobb så jag är nöjd med honom. Det var Hanna som hade satt ut dofterna och jag fick bara veta på vilket område som doften kunde vara. Det är detta som är det svåra och det som vi ska jobba mer på eller som jag ska jobba mer på. 
Ronny tar sig fort till rätt del och cirkulerar runt doften tills han hittar rätt. Jag vill att Ronny skall göra en frysmarkering som markering när han hittat rätt. 



På tävling har man 3 minuter på sig att hitta doften och när föraren anser att den är funnen skall den säga "markerat" och visa domaren vart doften är. 
Det vi ska lägga krutet på nu är att få till en bra frysmarkering och träna på Ronnys uthållighet i markeringen. Annars är det ingen idé att ge sig ut och tävla. Mitt mål i nosework för 2016 är att fixa doftprovet i eukalyptus och komma ut och tävla. Jag tänker även börja träna på nästa doft lagerblad och förhoppningsvis klara det doftprovet med samt tävla 2016 om vi hinner.


Inga kommentarer: