lördag 12 december 2015

Jobba för belöning

Det är bra att lista ut vad ens hund jobbar för, är det godis, mys med matte, leksak, kamp...listan kan göras lång då alla hundar gillar olika saker och jobbar för olika belöningar. Även om hunden älskar att jobba så kommer den vilja ha någon sorts belöning och den kommer jobba mer intensivt om du kommer på vad just din hund vill ha.
Jag behöver en mycket bra belöning till Ronny, han är en envis kille som gärna går sin egna väg och struntar i matte. Vilket brukar handla om goda dofter, bajs eller följa upp ett spännande spår. 



Ronny gillar bollar, han älskar när jag kastar boll till honom som han får jaga. Sen är han ju egoistisk så han springer iväg med bollen och tuggar. Så den leken brukar jag göra som slutet av ett träningspass eller när jag vill att han ska springa av sig lite. Ronny blir aldrig uppstressad av denna jaktlek vilket gör att jag gärna fortsätter. Vissa hundar blir för stressade av bollar och bollek men han är bara nöjd, utan att gå upp i stress.


Leksaken ovan är från ett finskt märke som jag verkligen kan rekommendera, Ke-hu heter det. Denna leksak har boll med pipis längst ut, lite fluff bakom och sen expander och handtag. En hållbar leksak än så länge, till och med för en demolerande staffe verkar den hålla för tugg. Dock skulle jag inte låta honom tugga på den helt själv.
Jag beställde av en nätboll som jag vet är populär och hållbar vid kamplek. Dock inte hållbar för ensamt tuggande ;)


Inga kommentarer: