torsdag 10 december 2015

Vi kör viltspår igen

Jag har spårat en del med Ronny när han var yngre. Han är duktig, men han har lätta att tappa fokus för att han hittar ett annat spår eller så känner han bajsdoft och struntar helt i mitt spår. Sen kan han vara så grym att han ändå hittar spårslutet. Men så vill jag inte ha det, jag vill ha ordning och reda. Så jag gjorde helt enkelt så att jag slutade spåra med honom, då jag kände att han var för intresserad av annat.



För en månad sen började jag spåra med Ronny igen, fast helt från början. Jag började med personspår, där jag först stampade upp marken i spårets början och la godis där. Sen la jag godis efter 10 meter och igen efter 10 meter och vid spårslutet la jag en liten burk med några godisar. Spåret fick ligga i 40 minuter och sen ökade jag successivt. Jag fick nu honom att fokusera på marken, på mina spår och godiset.


Detta gjorde att jag fick upp fokuset på honom, han sög in marken och var grym i spåret. Just detta ville jag ha och sen när jag fått upp honom till att fixa 2-3 timmar gamla spår la jag till klöven. Nu behövde jag inte längre lägga godis i spåret, han struntade i godiset och bara tuffade på efter klöven.
Vi har kommit upp i 5 timmars liggtid på spåret och spåret är 150 meter långa. Jag tänker att jag börjar öka längden när jag vet att han klarar runt 6-timmars spår. Det känns som att det viktiga är att han klarar av så många timmar som möjligt utan att tröttna och hitta på annat.


Inga kommentarer: