tisdag 22 december 2015

Ordförståelse och handvisning

Jag har en toppen gräsplan här hemma i krokarna som används av ett ridsällskap, men det är helt okej för hundekipage att träna där med. Dit stannar jag gärna när jag är ute på en promenad för att träna lite rally.
Just nu behöver vi träna mycket på stadga, ordförståelse och handvisning. Dessa saker är toppen att träna nu under vintern när den mesta träningen får vår del bli hemma i vardagsrummet eller under promenaden.
Handvisning behövs vid skyltar där han skall flytta sig framåt och  sen sätta sig framför mig. Det är här vi behöver lägga krutet just nu.




Jag har börjat träna i ordförståelse, för att han ska lyssna på orden först och sen agera utefter det. Sitt, ligg och stå är tre grundord som bara ska sitta, i alla situationer. Men det vet jag av erfarenhet att det inte alltid gör. Så nu tränar jag in dessa tre orden där jag själv gör konstiga saker samtidigt. Jag hoppar och studsar, viftar med armarna eller kryper på golvet. Detta kan vara mycket konstigt och störande för honom, men han börjar bli bättre på att lyssna på vad jag säger.
Jag behöver även träna in olika kombinationer av grundorden, sitt-stå, sitt-ligg eller sitt-ligg-sitt. Om vi har tränat en del på sitt-ligg så gör han gärna den kombinationen trots att jag säger sitt-stå, så här kommer träning i ordförståelse in.



Inga kommentarer: