torsdag 3 december 2015

Planer för nästa år

Ronny är en fartfylld kille med driv som vill vara med där det händer. Det är superkul att träna med honom, han gillar både godis och lek som belöning. Han har lite svårt med störningar, speciellt ute då det kan lukta gott både på marken och komma vindar med goa dofter, så detta är något vi måste jobba mycket på. Speciellt om vi ska ut och tävla igen.


Vi har tävlat två gånger i rallylydnadens nybörjarklass då han var 11 månader. Det gick ju inte lysande om man säger så ;) Han var alldeles för intresserad av alla dofter och sket fullständigt i mig.
Målet för nästa år är att klara både nybörjarklass och fortsättningsklass, så nu gäller det att lägga upp en bra träningsplan så vi lyckas. Mitt andra mål för oss nästa år är att klara ett viltspårschampionat.


Jag vet att Ronny kan klara det, han har en bra näsa (nästan för bra i vissa lägen ;) ) Problemet med Ronny är att han hittar på massa hyss i spåret och springer på som att han har eld i baken. Ronny går av spåret när han känner andra goa dofter, bajs eller andra spår. Jag vill ha honom i kärnan (jag vet att han inte behöver det i viltspåret) för att få noggrannheten samt minska risken att han helt plötsligt tappat spåret och det inte går att finna igen.
Jag tar tacksam emot tips och idéer!

Inga kommentarer: