onsdag 3 maj 2017

Rallytankar

Rallylydnad är en väldigt omväxlande sport, på gott och ont. Det som kan vara svårt är att ingen rallybana är den andra lik, det finns tusentals varianter som kan komma på tävling vilket kan göra det mer eller mindre svårt. Men det är samtidigt en utmaning och alltid lika spännande när man kommer till en tävling eller åker till klubben för att träna med kompisar. Det gäller att vara med i huvudet när man går in på en bana med hunden. Trots att nervositeten kan förlama en måste jag som förare leverera så bra jag kan för att handla hunden genom en rallybana. Hunden som gör bra i från sig på hemmaplan där den är van vid men som när den utsätts för diverse störningar en ny plats, nya åskådare och en matte som inte är som hon brukar, det är utmaningen med rallyn.


Jag försöker störningsträna så mycket som jag bara kan. Jag bygger banor på olika platser för att hunden inte ska bli alldeles för chockad på edn tävling. Jag försöker hitta platser är det finns mycket olika dofter och störningar. En hundrastgård, parkering där det rört sig människor och hundar, olika platser på brukshundklubben eller en park.


Saga fortsätter att älska våra rallyäventyr, bara hon får sin bästa kampis så blir hon supernöjd. Den börjar dock bli lite ruffsig, smutsig och med kala fläckar. Det är kanske dags att köpa en ny kampis till henne. Hon behöver fortfarande bli bättre på stadga och att sansa sig lite granna. Men samtidigt är jag så glad över hennes fokus och entusiasm vilket gör att jag låter henne vara lite tokig på plan. Jag behöver vara noga med att se vart jag sätter mina fötter så jag inte trampar på henne. Något som jag måste tänka på är handlingen och mina kommandon, jag behöver vara ute i god tid. Hon går gärna lite framför mig och är jag inte snabb nog är det lätt att hon gör saker för sent. Och det kan kosta oss poäng på en tävling.

Inga kommentarer: