onsdag 17 maj 2017

Lurad på rallykurs

I två dagar i rad har vi haft både kurs och träning ute på klubben. Jag och loppan började en fortsättningskurs i rally. Jag trodde i och för sig att det var en kurs i fortsättningsklassen, men tji fick jag det var en fortsättningskurs i nybörjarklass. Jaja, det är alltid bra att gå kurs och nu kan jag passa på att slipa på momenten samt att träningstävla banor.


Kursen gick ut på att vi alla fick gå en bana där "fröken" efteråt gav oss ris och ros ;) Jättebra träning att tänka tävlingsmässigt, gå in på banan som om det vore tävling och köra på. Så fort vi kom till kursen var loppan väldigt taggad, på allt utom att sitta still. Så mycket träning gick åt att träna passivitet. 


Banan gick bra, hon tuffade på som hon brukar. Hon var väldigt taggad, hamnade långt fram och studsade. Men annars sköter hon sig som en fantastisk liten tjej.
Jag fick råd att inte belöna för ljust och glatt, dra ner lite på ljud- och klappbelömning, för det är oftast då hon taggar till. När hon taggar till hamnar hon långt fram och studsar upp mot mig.
Jag fick också tips att belöningsplacera mycket längre bak och när hon är längre bak där jag vill ha henne i position. 
Hon sa även att Saga fuskar med sitt ibland, hon halvsitter ibland. Kanske att det beror på gräset eller så är det helt enkelt att jag har lite bråttom att gå vidare (låter troligt...) så nu ska vi träna mer på stadgan samt att matte ska ta det lite lugnare.


Inga kommentarer: