måndag 1 maj 2017

Ett spontanspår

Äntligen tog jag tag i att lägga spår till hundarna. Viltspår alltså.
Saga fick ett bebisspår på 50 m, men det var nog lite väl kort för det kändes som det tog slut på en sekund. Liggtiden var 3 timmar. Hon tuffade på bra i spåret, inga problem. Men som sagt så var det alldeles för kort för att utvärdera. Jag hade ju ingen rolig belöning, inget roligt ätbart i alla fall. Jag hade Sagas favoritkampis, men den dög ju inte alls till tösen. Hon var dock nöjd att bära hem klöven.



En liggtid på 3 timmar är egentligen för enkelt för Ronny men nu var det för längesedan vi spårade och så var jag lat, jag orkade inte vänta längre. Han blev rätt het i spåret när jag släppte på honom, så det var bara att dra i nödbromsen och få honom att fokusera på uppgiften. När han taggat ner och började spåra på riktigt löste han problemet. Men det får bli mycket längre liggtid nästa gång, nu vet jag i alla fall vart han står.



Inga kommentarer: