onsdag 24 maj 2017

Rallykurs på Vinna hundcenter

I måndags var det så dags igen. Det är bara att erkänna att veckan går ju så fort, på gott och på ont. Jag hade tränat ett par gånger på det som vi fick som "läxa" av vår rallyfröken. Jag har försökt tänka på att inte prata för glatt med Saga under en bana och det funkar faktiskt. Så det problemet var ganska lätt att lösa. Nästa problem är lite svårare att komma till rätta med, det finns nog ingen quick-fix. Här gäller det att kavla upp ärmarna och arbeta, här ska tränas belöningsplacering på fotgåendet. Hennes "problem" är att hon ligger för långt fram i fotgåendet.


På ett sätt är detta ett angenämt "problem" då jag vill ha fokus och attityd från hunden (det är ju det jag önskat mig). Men det blir lite problem då jag lätt trampar på henne samt att det ibland kan vara svårt att styra henne i moment där vi ska flytta oss 360 grader åt vänster till exempel. Hon är följsam och hänger oftast med mig men det är mycket lättare om hon är placerad längre bak i fotgåendet. Det är också lätt hänt att hon eller jag river ner koner eller skyltar när hon går så långt fram.


På detta kurstillfälle tränade vi just fotgående, perfekt träning för oss. Hon har verkligen fokuset och vill ju så gärna. Men hon är för långt fram. Sen när jag ska belöna med godis smiter hela bakpartiet ut i banan då hon är ivrig att få götta. Vår rallyfröken sa att jag då ökar farten för att belöna rätt placeringen (detta har jag verkligen inte tänkt på att jag gör) vilket gör att jag på så sätt belönar att hon går framför mig. Jaja, så man kan förstöra när man tror man gör rätt.


Vi fick även gå en bana, där det handlade om följsamhet. Inga skyltar med stopp eller andra moment. Bara framåt, svängar, spring och ännu mer svängar. Saga har ju följsamheten, hon är fantastisk. Hon jobbar på bra trots att jag håller inne med belöningar och ljusa hejarop. Men det som blir lite tokigt är ju att hennes placering, jag trampar på henne flertalet gånger. Jag behöver även träna på att göra skyltar i andra hastigheter än normalt tempo. Det är jag grymt dålig på att träna.


Inga kommentarer: