onsdag 28 december 2016

Personspår för nybörjare

Det här med personspår är ju faktiskt kul, det är kul att se hur hundarna utvecklas och klarar både längre spår och längre liggtid på spåret. Ronny klarar lång liggtid och långa spår, det vet jag i och med att han är viltspårs-champion. Han har dock svårighet att bara koncentrera sig på EN sak, det finns ju så mycket annat skojigt att följa i skogen. Det tog ett bra tag för mig att få honom redo att starta både anlagsklass och öppenklass i viltspår, men han lyckades ju och det är jag stolt över. Jag funderar på om jag ska satsa på viltspår även med Saga, men än så länge håller vi oss till personspår. Jag är lite nojig att hon ska bli lika tokig i djur i skogen som Ronny är, vilket jag inte vill. Som det är kan jag inte ha honom lös i skogen för han stänger av öronen när han får springa lös tyvärr. Många säger att en hunds driv att jaga vilt i skogen blir mindre om den får gå viltspår, vilket absolut inte stämmer på Ronny. Nu hade kanske han varit lika tokig i vilt även om vi inte tränat viltspår, det vet jag ju i och för sig inte. Men jag avvaktar ändå med Saga tills hon blivit äldre och jag ser hur hon utvecklats i skogen med hennes följsamhet.


Jag har hitintills lagt spår som är ungefär 50 m långa med en liggtid på 2-4 timmar och hon löser det mesta min lilla loppa. Jag kör näring i spåret för att få henne motiverad att fortsätta. Dock tycker jag att det stör lite ibland, då hon stannar upp och ibland backar då hon missat lite godis.
Idag la jag spåret på grusvägen utanför vårt hus och sen tog jag en vinkel uppför en backe i buskar och ris. Hon var nog lite trött samt att jag valt ett annat ställe mot vad jag brukar lägga spår, för hon fattade inte alls vad jag hade för planer först. Sen gick det helt plötsligt upp ett ljus för henne och hon tuffade på i bra fart. Hon gick rakt i vinkeln först, men när jag stannade började hon gå tillbaka och tog vinkeln upp mot buskriset.


Först var hon lite osäker när vi gick in i buskaget, det var mörkt ute och det går en hel del djur där så jag tror hon blev lite försiktig. Hon var duktig ändå och hade näsan i backen där hon tuffade mot mål.
Ronny behöver lite längre liggtid, så jag utnyttjar alltid Sagas spår en gång till och då ett par timmar senare. Då kan han även ta de godisbitar som Saga missat, Ronny är en riktig dammsugare på godiset så här går inget till spillo.


Inga kommentarer: