måndag 2 januari 2017

Uthållighet och säkerhet

Under kvällens träningspass hemma i vardagsrummet har jag med Saga tränat uthållighet i fotgåendet och säkerhet i vissa moment. Som det ser ut nu tränar jag för rallyn, men även där behövs fotgående och ett härligt fokus. Jag är sugen på att testa tävlingslydnad också och nu när det blivit nya regler kan det vara kul att testa på, inget planerat än men kanske i framtiden. Det är ändå rallyn som ligger mig varmt om hjärtat, så där kommer prio 1 ligga med Saga och Ronny. 


Idag tränade jag uthållighet i fotgåendet med Saga. Vi bor trångt så det gäller att kunna trixa sig mellan möbler och saker som barnen spritt ut överallt. Jag brukar tänka ut en liten bana/kombination i huvudet och sedan gå den utan skyltar. Ibland tappar jag minnet men då kör jag första bästa skylt jag kommer på.
Jag försöker känna in hennes attityd när vi gör en övning, är hon på och känns villig att fortsätta kan jag pressa henne lite till. Sen varierar jag dessa pass med att belöna ofta. Jag är dock väligt noga med att belöna rätt beteende, eller jag menar det beteende JAG vill ha. Det är för stor apparat att lära om i efterhand. När hon gör "fel" avbryter jag och så uteblir belöning eller beröm. En belöning kan ju vara godis, lek, leksak, kamplek, klapp, mys eller stoj och stim. Det gäller att hitta belöningar som sin hund uppskattar och vill ha. Sen beror det på om man vill belöna lugnt eller fartfyllt beroende på övning och vilken sinnesstämning man vill ha på hunden.


Hon kändes på träningshumör så jag försökte testa henne på lite längre fotgående och en kombination i mitt vardagsrum. Hon fick kampa med en leksak av imiterad fårull med expander, denna är favoriten just nu. Hon klarade min kompination fint, hon hängde med i fotgående UTAN att gå framför mig vilket betyder att hon inte var för taggad utan var i härlig stämning. Hon klarade av tre-fyra kombinationer av rallyskyltar min lilla räcerloppa.


Jag tränade på att kolla om hon kan kommandot "sitt" samt om det går trots att matte är lite knasig som hoppar runt, står med huvudet mellan benen eller om matte står med ryggen mot henne. Jag trodde inte att hon kunde sitt så pass bra, värre var det med ligg. Jag har ännu bara kommit så långt med ligg att hon kan lägga sig från sitt när jag håller en godis framför henne på golvet. Hon kan inte lägga sig från stå ännu, då lägger hon bara ner framdelen och står i yogaposition, den lilla loppan. Så inget kommando är ännu pålagt vilket är förståeligt.


Ronny fick träning på backa, idag satt det jättefint. Rakt som en planka gick han bakåt. Sen tränade vi sitt, stå och ligg i olika kombinationer med och utan godis för att låta honom träna på ordförståelse och uthållig innan godiset kommer. Han löser det galant, men känns lite osäker så detta får vi träna lite extra på, här kan jag till exempel berömma mer med rösten för att öka uthålligheten utan godis eller leksak.
Han fick även träna på att gå runt mig från sitt till att sätta sig bredvid mig. Samt att träna på sitt framför, vänster ingång och sitt. Ronny fick sitt träningspass i hallen så där var det trångt och mysigt.


Inga kommentarer: