söndag 25 december 2016

Omvänt lockande av lilla loppan

Träningen för lilla loppan och räven går framåt i sakta mak, vi tränar ofta korta pass inomhus när tid finns. Nu på helger kan jag ofta träna i flera etapper.  I morse på promenaden fick Saga gå lös och då tränade jag kontaktövningar med henne, både att hon ska komma på inkallning när jag ropar samt att hon ska söka kontakt ute. Just nu är hon väldigt kontaktsökande, hon kommer bra på inkallning. Jag varierar med att belöna med godis, leksak, klapp eller att jag tar något som finns på marken som kotte eller pinne. Det finns mycket stubbar i skogen där vi brukar gå och det utnyttjar jag till att träna klossen/pallen på.
Jag kommer satsa mycket på denna sorters träning med henne, samt träna mycket rally ute i skogen för att få störningen som finns där i skogen. Jag vill ha en hund som kontaktar mig i skogen och håller sig på en hyfsad närhet till mig i skogen. Jag vill även ha en hund jag kan ha lös i skogen utan att den drar på viltdofter. Jag vill ha en hund som kommer när jag ropar oavsett om det är i skogen eller någon annan stans.


Sagas träning består delvis av fotgåendeträning, hon är fortfarande väldigt intensiv och vill gärna hamna längre fram än vad jag vill. Jag börjar se en förbättring av hennes placering, så nu försöker jag variera tiden som hon ska gå fot innan belöning.
Jag tränar på att hon ska sitta kvar då hon har mycket spring i benen och vill gärna gå ur position när jag belönat eller inte belönat. Jag har börjat köra omvänt lockande när hon sitter i startposition t.ex. så att hon stannar kvar med eller utan belöning. Jag har även börjat träna in att hon ska sitta kvar och jag gå runt henne, vilket är ett moment i rallyn. Hon är så duktig så fort jag använder omvänt lockande. Jag tänker även att jag ska använda det till ligg kvar också.



Ronnys träning har jag lagt mycket på agility och speciellt på slalom. Jag har några pinnar jag satt upp i gräset, först sätter jag två stycken med en halvmeters mellanrum och tränar honom på det. Sen sätter jag två till framför de andra men på sidan så de inte är i rak linje. Det är en hjälp för att få honom att ta fler än två stolpar och sedan kommer jag sätta ihop den till fyra pinnar i rad. Det finns massa sätt att lära in slalom och detta är ett sätt som jag tycker funkar bra. Men vilket jobb det är, inte är det lätt om någon skulle tro det.
Jag har börjat träna in några om de nya skyltarna med Ronny samt att jag har börjat träna in backa med honom också, vilket kommer först i avancerad klass. Det är också en hel del pilljobb att få honom att backa rakt bakåt.
En av de nya rallyskyltarna i nybörjarklass är "Hund runt förare", vilket innebär att jag stannar vid skylten och hunden ska gå ett varv runt mig och sedan fortsätter vi framåt. Det finns även "Sitt, hund runt förare, sitt" i den nya regelrevideringen.


Inga kommentarer: