lördag 3 december 2016

Veckans valpträning

I veckan var jag och Saga på sista valpträningen som vi hade bokat privat för en jätteduktig tjej. Vi fortsatte att träna på att gå med hunden sicksack mellan konor med slakt koppel. De andra hundarna fick agera störning. Denna gång var det svårt att hålla Saga vid mig, de andra hundarna är ju så roliga och deras mattar ännu bättre. Speciellt eftersom mattarna tränade omvänt lockande med sina hundar och hade massa gotta i handen.
Vi fortsatte även träna på omvänt lockande. För vår det gjorde tränaren så att hon skulle gå nära Saga, eftersom hon vet att det är det som Saga har svårt för. Jag tycker att hon skötte sig bra. Omvänt lockande är nåt som Saga fattat snabbt, så det kommer vi definitivt jobba vidare med. Det är en bra och lugnande träning som passar Saga utmärkt då hon lätt är intensiv och provar allt hon lärt sig.


Vi gick in på tips hur man tränar fotgående på ett bra sätt. Jag har "problem" med att Saga går för långt fram. Hon är grymt taggad och följsam vilket jag älskar och önskar. Men hon går på lite väl mycket och går framför mig, så ett litet problem är det. Även om jag hellre har det så här än att hunden går o nosar istället. Men men, i hundträning finns det så mycket att pilla med och träna på. Jag fick tipsen att dela upp fotgåendet i två delar, där den ena delen är när hon startar från sitt och där belöna fort för att få in tanken att hon ska gå bredvid mig. Jag ska belöna vid olika längd fotgående samt gärna snabba belöningar i rad för att hålla positionen.
Andra delen för att lära in fotgående på ett bra sätt är att träna från gående istället för stillastående. Även där belöna fort i början och flera belöningar på rad.


Det ska nog bli en liten rallyhund av henne, kanske även agilityhund om matte klarar av att koordinera henne på plan. Hon är en liten arbetsmyra och älskar att träna så jag är så fantastiskt nöjd med henne. Men det kommer nog säkerligen bli massa jobb för att få henne komma ner på jorden och lugna ner sig innan vi kommer ut på banorna. Men fram tills dess har vi så jäkla kul tillsammans.



Inga kommentarer: