torsdag 27 oktober 2016

Valpträning

Det är fruktansvärt dåligt utbud med valpkurser just nu, kanske beror på kylan och att de flesta vill träna inomhus. För visst är det goare att träna inne i en hall, med torr matta, torr luft och lagom temperatur? Jag kommer inte gå någon kurs utomhus just nu känner jag så jag får snällt vänta på att rätt kurs ska dyka upp. Under tiden tänker jag passa på att grundträna med Saga samt att ta varje tillfälle att träna ihop med andra. Jag känner inte att jag behöver valpkursen för att lära mig massa nytt utan det är mest för att träna ihop med andra hundar, att lära henne att man inte kan leka hela tiden.
Jag har bokat in några tillfällen ihop med tre andra tjejer som har valp/unghund med träning för en jätteduktig instruktör, detta blir i en ny inomhushall i Alingsås.


Igår åkte jag med Saga till denna inomhushall för att träffa några rallykompisar. De andra satte upp en bana men så långt har Saga inte kommit än i sin utbildning, så vi körde annat. Kontaktövningar och inkallning blev perfekt att träna på då det var andra hundar och människor som lockade lilla fröken. Hon älskade alla de andra hundarna samt deras mattar. Saga är så glad och sprallig liten tjej. Hon är undergiven hundar hon möter men även positiv inställd till de, så länge de inte skäller för det är ju så läskigt. Hon var lyhörd och duktig på inkallning nästan hela tiden, lite busig kan man allt få vara. 


Jag tränade lite på så kallad ringträning, detta inför framtida utställning. Då ska hon följa med fint i kopplet samt kunna stå stilla och även att domaren ska klämma, känna och titta på tänder. Det gick faktiskt riktigt bra, hon stod till och med stilla när tjejerna kollade tänderna.
Vi tränade följsamhet/fotgående samt klossen/pallen (vilken jag hade glömt så jag lånade Stinas gigantiska låda) där hon skötte sig bra trots otymplig låda.
Jag är fantastiskt stolt över min lilla loppa som är så duktig på det mesta vi tar oss för. 





Inga kommentarer: