lördag 15 oktober 2016

Grundfärdigheter

Jag tränar mycket grundfärdigheter med Saga. Jag vill lägga en grund att stå på främst inför rallylydnad/lydnad men även för agilityn. Vi tränar mycket kontaktövningar och inkallning. Hon är så duktig när jag kallar in henne, hon har grym fart in och hon lyssnar bra på sitt namn. Jag har börjat träna med leksak som belöning vid inkallning, då kastar jag den bakom mig när hon är när mig så att hon ska ha med sig farten hela vägen. Dock verkar ju inte hon sakta av ändå precis i sann staffeanda ;) men jag tycker att det är en bra övning som ger ett bra tänk att hon ska ha fart hela vägen.



Grundfärdigheter kan vara:
*Sitt
*Stå
*Ligg
*Stanna kvar
*Kom
*Fotgående
*Klossen/pallen
*Omvänt lockande


Vi kör mycket miljöträning också, där vi testar nya miljöer och nya underlag att gå på. Förra veckan fick hon gå på ett stort stålgaller, hon får hoppa upp med tassarna på ett par jordbruksmaskiner som står i en dunge utanför vårt hus, hon har fått springa runt i ett bilsläp och idag tog vi en promenad i en större stad.
Här hemma har hon gått lös hela tiden men i stan vill jag ha koppel på henne, inte jättepopulärt att ha ett snöre hängandes från halsbandet. Men det är bara att vänja sig tänker jag.
Hon är inte så förtjust i höjder så nu tränar vi på det. Hon har fått äta sin mat på köksbordet ;) och hos veterinären är det obligatoriskt att stå på bord så det fick hon träna på när hon samtidigt fick sin 12 v-spruta. Annars sätter jag upp henne på höjder på promenader, stenar, murar, hög med träplankor eller bord här hemma. 




Ronny har fått köra dw idag, det är nog andra gången denna veckan med samma vikt som vi haft sen start. Jag hade tänkt att köra tre gånger per vecka men det har inte blivit tillfälle att köra mer. Tanken är att köra samma vikt i två veckor till och sen kommer jag öka vikten till det dubbla. Han är inte berörd av vikten men det känns bra ändå att lägga en stabil grund utan att öka för fort, så han håller i längden.


Jag har börjat träna honom på stege, att han ska gå fram och tillbaka över en stege som ligger på marken. Här tränas hans förmåga att veta var benen är någonstans, lite som med klossen/pallen att man tränar bakdelskontroll. Det är även en bra övning för att stärka muskler i kroppen.



Inga kommentarer: