fredag 7 oktober 2016

Dragweigt (DW)

Nu har jag äntligen fått tummen ur och börjar med dragweight med Ronny. Jag har dammat av Sigges gamla sele och den sitter som ett smäck på Ronny med.
Dragweight är en träningsform som går ut på att hunden ska dra vikter bakom sig. De flesta har säkert hört talas om weightpull, det är själva tävlingsformen där hunden drar en vagn en kort sträcka. I DW drar du lättare vikter fast längre sträcka. Det går även att träna intervaller med olika vikt.
Vikten räknas ut med hjälp av hundens vikt, man börjar med vikt som ligger på ca 10 % av vad hunden väger och sedan ökar man successivt och långsamt för att hunden inte ska skada sig.



Det är viktigt att värma upp hunden innan den ska dra, 15-20 min promenad är lagom för att få den varm och minska skaderisken.
Det är också viktigt att använda en sele som är anpassad för ändamålet. Selen ska ha vikten på en låg tyngdpunkt så aldrig en sele där vikten kommer högt upp på hundens kropp. Selen brukar kallas på wp-sele och den ska helst vara måttsydd för att sitta korrekt på hunden utan att ge skav eller tryck på fel ställe.



Jag har idag hittat en blogg om wp&dw av en tjej som själv tränar och tävlar med sina staffar. Jag har bara skummat igenom än men den verkar mycket intressant och jag kommer läsa mycket av hennes tips och hur hon lägger upp träningen så det blir hållbart och roligt för hunden.
Än så länge har jag lätt vikt till Ronny som jag tänker köra några veckor innan jag ökar upp med 1 kg till. Jag tänker att han ska få dra tre dagar/vecka i mellan 2-5 km.

Inga kommentarer: