onsdag 24 augusti 2016

Rallytävling på Angereds BHK

Igår drog jag och Ronny till brukshundklubben i Angered för att tävla. Nu jäklar var det dags för ett godkänt resultat, det var målet för dagens tävling. Självklart vill jag ha så mycket poäng som möjligt, men jag vet ju hur Ronny fungerar och han är ju mycket för att nosa och nosa och åter nosa.  Det är ju här större delen av våra minus brukar ligga.



Denna gången hade jag startnummer 9, vilket kändes som ett bra nummer. Jag var där i god tid för att rasta honom ordentligt och köra uppvärmning innan banvandring med domaren. Han kändes lagom i humöret, inte jättepeppad och dragig utan ganska avslappnad. Det är rätt trångt i Angered så det man var nära de andra hundarna. Han skötte sig bra i närheten av hundarna, det blev dock mycket nosa efter tikar i buskarna istället.


Ett stycke trött Ronny 


Dagens domare var Marie-Louise Segervall, en domare jag gått för tidigare som är mycket bra och trevlig. Banan var rolig så jag kände mig peppad att köra. Min nervositet kom och gick under kvällen, jag blev akut torr i munnen innan jag skulle gå och värma upp inför start men sen under banan kändes det lugnt.
Ronny kändes lite ofokuserad när jag värmde upp. När domare ropade mitt namn och hälsade mig välkommen började han käka torkade grästuvor som han även kastade och lekte med... Han var i en annan värld. Så jag fick se till att han fick upp fokuset på mig. Banan börjar ju när man går över bandet som ligger på marken. Jag fick vända och köra lite fokus-övningar innan jag gick över då jag vill ha rätt känsla.


Han var som vanligt ofokuserad i början och nosade mycket, första skylten var "LIGG" och där passade han på att nosa under heeela momentet. Perfekt när man ändå ligger ner ju ;)
På de åtta första skyltarna fick vi på sju av dem minus i olika valörer. Det var även lite "BRIS" (bristande kontakt) och "SK" (Sträckt koppel). Sen fattade han helt plötsligt vad vi håller på med så de sista skyltarna fick vi inte ett enda minuspoäng. Vi slutade med 25 minus eller 75 poäng vilket betyder godkänt resultat.
Jag räknade ut att 4 minuspoäng handlade om andra saker än om nos/bristande kontakt. Så kan jag arbeta bort all nos så hade gårdagens träning slutat med 96 poäng istället. Vilket betyder att jag måste lägga krutet på att träna bort hans näsa ;)

Inga kommentarer: