tisdag 16 augusti 2016

En tur till Alingsås brukshundklubb

Igår åkte jag och Heidi ut med staffarna till klubben för att träna. Det var pangväder, speciellt gött kändes det eftersom det var första fina och varma dagen på evigheter. Hösten hade gästspelat några veckor hos oss tyvärr. Men nu är det goa varma dagar så det hoppas jag att det fortsätter. Planen på klubben blir fort sur och blöt när det regnar vilket inte är till fördel för oss eller staffarna.

Heidis fina Hilda är ju kusin med Ronny och hon är en fartfylld agilitybrud som börjat köra mer och mer rally. Det ser bra ut, hon har fint fokus på matte så med träning är dem snart ute på banorna :)




Vi satte upp en rallybana i nybörjarklass. Jag försöker köra så tävlingsmässigt som möjligt för att träna, träna inför kommande tävlingar även om det aldrig kommer bli samma så vill jag ha så lik känsla som möjligt. 
Ronny kändes pepp inför gårdagens träning, han var med mig. Det känns som att senaste veckans träning av startrutin har gett honom en hint av vad som kommer att hända. Vi kommer behöva träna in den mer men det känns som att vi är på gång med att befästa startrutinen. Jag känner att vi även kommer att behöva träna mer baklängeskedjor, korta/långa kedjor över lag samt bättre fokus-träning. 


Jag måste erkänna att jag blivit nördigt intresserad av agility. Det är grymt kul, det går fort och jag älskar ljudet av när hunden springer genom tunneln.
Efter rallyträningen satte vi upp en bana på måfå, eller det var Heidi som hade kollat upp en bana på nätet som hon kortade ner. 
Det kändes som att träningen gått framåt lite, även om vi knappt tränat något sen jag såg Heidi sist. Ronny kunde jag skicka på tunnel, vilket jag är stolt över (låter kanske töntigt, men det är känslan). Hindrerna behöver jag gå närmare för att han ska ta dem och inte fuska genom att springa bredvid. Jättego känsla hade jag efteråt och jag kommer verkligen fortsätt med agility. I alla fall på hobbynivå, för tävling vet jag inte om jag någonsin kommer komma ut på. Nästa gång ska vi fokusera på att träna in slalom, för det kan tydligen vara lite knivigt att lära in. Men när dem kan det så är det så kul. Jag hör ju själv hur jag låter, peppad att fortsätta med rally. Och Ronny då, ja han älskar det :)



Inga kommentarer: