torsdag 18 augusti 2016

Rallytävling

Igår åkte jag och Ronny på rallytävling på Lerums BK. Det kändes nästan som debut då vi inte tävlat på 1,5 år 🙊🙈🙉 Jag var så nervös i bilen ner att jag höll på att kräkas. Jag hade blivit lottad med startnummer 29 av 31 vilket också kändes nervöst.
När vi kom dit rastade jag honom ordentligt och lät honom nosa hur mycket han ville. Jag testade honom hur hans fokus låg och om han var med på sitt, ligg och stå. När jag bad om fokus kändes han så fin, han hade fint fotgående och bra fokus på mig trots andra hundar runt omkring.
"Träningsbild från klubben"

Banan var bra med mycket snurrar och spiraler. Spiralen gör mig ofta snurrig och denna banan innehöll två stycken.... 


Jag höll bra koll på när det började närma sig min tur. Första start gick 18.30 så jag räknade med att gå närmare 20.00. Jag tog ut honom när det var 7 nummer kvar för uppvärmning av moment och fokus. Jag satt e mig nära banan för att ha mer koll. Helt plötsligt ser jag inroparen närma sig mig. Då hade jag kallt räknat med att det var tre stycken till före mig. Men icke jag förstod när hon gick mot mig att nästa start var jag. Någon hade hoppat av och en annan skulle gå efter mig istället, troligtvis en löptik. Jaja det var bara att köra sista delen av fokusering innan jag kunde köra.
När jag gick på banan släppte nästan all nervositet och jag kände mig glad och taggad att det äntligen var vår tur.

Banan gick över förväntan, jag kände mig knappt nervös under tävlingen så jag tog skylt för skylt. Visst blev jag snurrig under spiralen samt att jag nästan snubblade över Ronny. Jag vet inte vem som är mest klantig av oss....
Han var stundtals nosig vilket gjorde en hel del -1 avdrag. Jag drog på mig -3 på förarfel samt -3 när vi krockade... När han gick bra så gick han riktigt fint, vilket värmde mitt hjärta. All slit gör skillnad så nu är jag taggad att träna mer och mer. 


Hur gick det då??
Jo, jag vet att jag kanske inte ska skylla på hunden, allt är ju förarens fel?!! Eller?? Jag skyller på att Ronny fick hjärnsläpp vid två skyltar. På 360 grader vänster ska hunden följa föraren runt i 360 grader. Här fick han hjärnsläpp och följde inte med mig, han bara stod still. Kanske såg han en ekorre i träden eller nåt?? Men när vi skulle fortsätta framåt var han som vanligt igen och följde mig.
På sista skylten "Sitt, spring" så lade han sig ner när jag sa sitt.... Så jag skyller på att Ronny fick hjärnsläpp. Dessa fel gör att vi fick poängavdraget "Felö" (fel övning) med -10 poäng styck. Så vi blev inte godkända med våra 59 poäng.

Protokollet från gårdagens tävling

Det var riktigt surt när jag såg att jag bara fått 59 poäng, jag erkänner. Men när jag tänkte efter är jag nöjd ändå, jag åkte till och med därifrån glad och med en go känsla. Jag ska kämpa för att vi ska jobba ihop oss ännu mer och få honom att skita i alla goa dofter på plan. Någon gång måste det släppa. 

Inga kommentarer: