tisdag 2 augusti 2016

Cykelutflykt och rallyträning

I morse packade vi mat och tog fram cyklarna, sen cyklade vi ut till skogen här i Horla. Blåbär finns i massor nu så vi plockade nån liter på vägen. Slutmålet var Bäsjön och en grillplats bredvid sjön.
Vi sjön fick Ronny bada och simma ut efter pinnar. Han gick i och simmade utan tveksamhet utan flytvästen på.
Korvgrillning stod näst på schemat innan vi cyklade hemåt.




Det blev sammanlagt 1 mil vi cyklade så vi var alla rätt möra i kroppen när vi kom hem.
Nu ikväll åkte jag ner till gräsbanan för att träna rally med Ronny. Jag satte upp en nybörjarbana och försökte träna så tävlingsmässigt som möjligt med:

-Rastning
-Uppvärmning
-Kontaktträning samt lite momentträning
-Gå in i tävlingskänsla med tillhörande nervositet
-Startrutin
-Fokusering under banans gång
-Muntligt beröm



Jag fick till ett par bra omgångar. Första gången var han i med nosen i backen i början men sen fick jag upp fokuset och han samarbetade med mig bra vilket gjorde att jag gick av efter halva banan och belönade gärnet. Efter en liten paus tog vi hela banan och han hade så gott fokus. Stundtals fick jag jobba upp honom när han ville sänka ner nosen. Men över det hela är jag nöjd med hans fokus. En sak som han brukar vara bra är "stå" men idag la han sig vid varje stå.... Så vi behöver träna mer på sitt, stå och ligg, i olika situationer. Han kan ju detta men små detaljer i grundträningen är alltid bra att träna. Jag behöver även lägga krutet på att träna frontpositionen mer.



Inga kommentarer: