fredag 7 juli 2017

Saga Loppan Jansson

För ett par veckor sedan genomförde jag och Saga ett rallytävlingsmaraton. Jag hade anmält oss till tävlingar både lördag och söndag. Två tävlingar/dag. Jag tyckte det var en jättebra idé när jag anmälde oss. Speciellt inte eftersom det blev två kanonvarma dagar att tävla i. Kanske kan känna så här i efterhand att det gör jag inte igen. Att tävla två tävlingar på samma dag är en riktigt bra idé dock. Skulle en tävling skita sig så får man en ny chans att göra bättre ifrån sig. Ett par extra timmar kan man ju lika gärna vara på tävlingsplatsen.


Vilken liten toppaloppa jag har, hon är så fantastisk att jag blir lite stolt. Hon kämpade på i båda dagarna på de fyra tävlingarna. Första tävlingen var jag väldigt nervös och hade svårt att komma in i vår bubbla, jag hade svårt att fånga henne innan jag gick in på plan så där var hon väldigt nosig. Jag klantade till det vid en skylt och sprang när jag inte skulle springa. Men vi blev godkända trots klantig och nervös matte. Den andra tävlingen gick mycket bättre. Nervositeten hade släppt och jag kunde komma in i vår bubbla. Jag hade även lyckats komma på vad som funkar bra för att samla oss och komma in i bubblan.


Dag 2 var till en början inte lika varm vilket var skönt. Jag hade parkerat oss i skuggan för att få vila från solen om den skulle komma. Loppan var grymt taggad på dag 2. Jag kände att hon var med mig och det var lätt att få in henne i bubblan. Banan var lite klurig och det gällde för mig som förare att tänka till. Något jag gillar men det gäller att få alla bitar att klaffa. Pusslet skall ihop och det hänger mycket på mig som förare att lägga bit för bit.


Hon gjorde riktigt bra i från sig på bana ett, dock tyckte jag att domaren pratade hela tiden när vi gick banan vilket brukar betyda att hon ger minuspoäng. Jag var grymt orolig men samtidigt så undrade jag vad hon såg som jag inte såg. Lite sneda sättande och något sträckt koppel men inte så mycket fel som det kändes att hon sa till skrivaren att skriva. Det slutade på poäng. Jag kanske inbillade mig allt jag hörde.
Inför sista tävlingen hade jag redan sett att vi var godkända på den första, vilket betydde att vi fått vår tredje godkända resultat och vår första titel: RLD N (rallylydnadsdiplom nybörjarklass). Inför sista tävlingen kände jag att det får gå som det går. Saga kändes trött och inte alls fokuserad inför den tävlingen. Det hade börjat bli varmt och vi var lite slitna båda två. Dock så kändes det inte viktigt att få massa poäng, jag var så nöjd med henne ändå. Hon var sliten på sista banan och höll nästan inte ihop. Men vi blev godkända i alla fall, hon var så duktig min lilla flicka. Nu ser vi fram emot att starta i fortsättningsklassen. Jag undrar bara hur lång tid det tar innan tävlingsresultaten skall registreras på SKK......


Inga kommentarer: