fredag 14 juli 2017

Fysioterapeut

För ett par veckor sedan blev Saga helt plötsligt väldigt halt, jag tänkte direkt att nu har korsbandet gått eftersom hon var blockhalt på ena bakbenet. Jag kollade upp henne hos veterinären men inget akut, inget korsband som var av eller patellaluxation. Jag hade i och för sig inte räknat med att hon skulle visa något hos veterinären, det är ju så typiskt att allt är bra där, trots att hon haltat samma morgon. Ungefär som när barnen är dödssjuka superlänge och när de kommer till doktorn så är de så pigga så. Inga problem alls.


Efter veterinärbesöket har hon inte varit halt alls. Vilket känns skönt. Nästa steg är självklart för mig, hon skall kollas av fysioterapeut. En fysioterapeut hade jag nog tagit henne till ändå för att kolla igenom kroppen lite.


Det är så skönt att lämna över henne i händerna på ett proffs. Hon tittade på rörelserna utomhus först och hon ser ju på ett annat sätt än vad jag gör. Jag kan se vissa rörelser som inte jag tycker ska vara där. Ibland passgår hon, något hon gör i vissa gångarter i koppel men det brukar gå över om jag justerar hastigheten lite. När hon springer fritt så händer det inte. Fysioterapeuten tror hon är lite lat och visar det genom passgång stundtals.


Det är inte lätt för en liten energisk staffe som älskar människor att sitta på en brits med en fantastisk fysioterapeut som tar i en. Men det gick och Saga lugnade sig och visade upp en lite lugnare sida. Fysioterapeuten kunde känna en muskelbristning i en muskel på höger bakbens innersida, kommer inte ihåg vad den hette men säkert ilopsoas eller så. Fysion trodde att Saga hade fått en nervpåverkan och därför blivit halt ner i vänster ben. Hon visade tydligt för fysion vart hon hade ont så det var bara att sätta igång att behandla med ultraljud.


Nu har vi fått hemläxa. Saga skall gå i stege 10 x 3 samt skritta i ris/mossa/sand så mycket som möjligt. Sedan tillbaka till fysion för kontroll och behandling.
Snart är det Ronnys tur att gå till fysioterapeuten, trots att han känns fräsch och har ett i mitt tycke jättefint steg. Jag skulle bli förvånad om fysion skulle hitta något på honom att "klaga" på. Inte för att jag är expert men i mina ögon har han ett bra steg med fint driv. Jag skulle rekommendera alla, speciellt folk med muskelhundar att gå till en fysioterapeut för en koll. En gång om året skulle räcka för att upptäcka små saker som kan växa sig större om man inte håller de i schack.


Inga kommentarer: