måndag 23 januari 2017

Rallykurs mot tävling

Snart kommer jag och Saga börja en rallykurs som är inriktad mot tävling. Jag var lite osäker på om det var rätt kurs för oss så här tidigt. Jag hade anmält mig till en ren nybörjarkurs med henne men kände att grunden till rallyn håller jag på och lägger själv. Plus att det är lite mycket av allt just nu med plugg, jobb och hundträning så jag hoppade över den kursen.
Denna tävlings kurs frågade jag instruktören om hon tyckte att Saga skulle passa in på, trots sin ålder. Men det var inga problem sa hon, jag har ju lagt en grund på Saga och kursen är individanpassad.


Ronny: Vi tränar mycket korta pass med rally och lydnad här hemma. Ronny tränar jag momentet backa, och mitt fokus ligger på att han ska backa rakt bakåt. Ibland är det svårt men jag brukar göra så att jag börjar passet med att backa bredvid soffan så han inte har möjlighet att backa snett och sen kör jag utan stöd av soffan. Jag tycker han börjar förstå bättre att jag vill ha honom rakt bak. Jag började också att träna på höger sida, något som jag är grymt dålig på. Jag vet att det är så bra att träna in momenten på höger sida från början för att inte få det svårt när (om) man kommer upp i avancerad klass. Det är mycket svårt hälsar Ronny att fatta vad jag menar på höger sida, men nu kör vi på för fullt för att få honom att göra rätt även på höger sida.


Saga: Just nu ligger vårt fokus på att träna in ligg. I början hade hon svårt att lägga ner hela rumpan, hon låg i en yogaposition och var grymt söt i alla fall. Vi kämpar på och nu har hon i alla fall börjat förstå att hela kroppen ska ligga ner så det finns hopp för den lilla loppan. En stund efter träningspasset var hon ju alldeles för söt i alla fall, då fick hon en boll fylld med godis och ett litet hål för att få ut godiset. Hon rullade runt bollen och käkade götta när de trillade ur bollen. När det inte kom ut något så provade hon att lägga sig ner framför bollen, hon var så söt den lilla toppaloppan som trodde att det var ligg som gällde för att få godis ur bollen.


Vi lägger även lite krut på att träna stadga i sitt, ligg samt att hon ska kunna sitta och ligga kvar när jag går runt henne. Stadga är inte hennes starka sida men hon är faktiskt grym när jag kör omvänt lockande, då förstår hon att hon ska behålla positionen tills jag säger något nytt. Problemet är bara att hon är liten och jag är lång, så det blir mycket böjningar av ryggen och det är inte alltid skönt.


Inga kommentarer: