torsdag 26 januari 2017

En timme agility med Ronny

I morse klockan 8 tog jag med Ronny för att träna agility ihop med Heidi och staffarna Hilda & Debbie. Hilda löpte och Debbie hade precis lämnat sina 8-veckors valpar. Så ja, Ronny hade lite annat att fokusera på än mig men skam den som ger sig. Jag fick kämpa och vara barsk för att han skulle skärpa sig och det får jag säga att han gjorde. Matte var allt lite kul ändå och gav belöningar som han ville ha. Självklart kunde han inte hålla sig från att springa till flickorna, han var lite som en unge i en godisbutik. Vi får ta och skärpa oss nu med träning ihop med tjejerna, det måste bli oftare.


Jag måste säga att säga att han skötte sig fint, en nagel i ögat så lyssnar han trots goda dofter från löptik. Det gäller att hålla koll på honom varje nanosekund, annars smiter han. 
Jag hade lagt upp träningen som så att jag skulle träna på slalom, skicka på hinder samt rally i den mån jag skulle hinna. Uppvärmningen skedde först i koppel för då var han som mest uppjagad av löptiken. Sen körde jag handling med honom för att komma in i tänket att följa handvisning samt få honom lite varm.
Slalom är ju ett "hinder" i agility som är svårt att lära in (rätta mig om jag har fel) och tar tid att lära in. Det finns en uppsjö av sätt att lära hunden att ta slalom så det bästa är nog att prova något som tilltalar en själv och funkar det på hunden så kör på det annars kan man prova nästa sätt. Jag provar något som jag hittade i bloggen Agilityflickan, som jag brukar läsa, Länken till inlägget kommer här: http://agilityflickan.blogg.se/2016/july/tema-slalomingangar-sjalvstandigt-slalom.html


Han har bra fart och förstår var jag vill ha honom när vi kör 2+2 enligt ovan länk. Det är bara att fortsätta kämpa vidare med detta.
Jag satte honom på prov och körde rally i denna svåra miljö. Jag måste säga att han följde med fint, riktigt bra kämpat av honom. Vi körde uthållighet med kombination av flera moment, han klarade det galant. Han slarvade dock med stadgan i ligg, så fort jag satte handen i fickan för att hämta godis så satte han sig upp. Träna och åter träna på detta. Han klarade backa ett par steg(mina steg), lite snett men ändå duktig. I slutet provade jag framförbyten samt att köra vissa moment på höger sida. Bytet gick fint men jag märker att vi inte tränat så mycket på moment på höger sida, han går gärna ut på sidorna och sitter snett. TUR att det är långt kvar för oss innan vi kommer till avancerad klass!!


Det sista vi gjorde var att träna lite hinder, skicka på hinder som inte är raka. Heidi ville också testa Ronny och det fick hon såklart. Hon märkte att han var lite starkare än hennes töser, haha, ja det kan man ju verkligen säga. Han är en bulldozer av rang, en riktig envis galning som plöjer fram så det som står i vägen flyger åt alla håll. Men han älskar att springa, hoppa och köra agility vilket gör mig glad. Heidi skötte sig riktigt fint i handlingen och Ronny kunde till slut ta sig förnuft till fånga och lyssna på henne.


Inga kommentarer: