onsdag 25 januari 2017

Rallykurs med Saga

Igår startade rallykursen mot tävling som jag ska gå med Saga. Hon var lite väl gasad dock, som en ångvält på flykt så jag fick försöka dämpa henne så gott det gick. Hon skulle fram och leka med alla andra hundar och hade lite svårt att koncentrera sig på mig, något som jag inte riktigt känner igen hos henne någon av de gånger vi tränat ihop med andra hundar. Så jag antar att det sprutar lite hormoner i kroppen på henne och det kan vara dags för löp snart.
Träning och åter träning på att ta ner henne på lagom nivå. Hon har som vanligt lite svårt att ta det lugnt när "fröken" pratar. Så jag kör modellen vi lärde oss på den första valpträningen med Emelie, att hon ska sitta mellan mina ben. Den metoden tycker jag funkar bra på henne, jag får inte glömma att mata lite emellanåt med godis bara.


Vad jag minns så gick vi igenom fyra delar igår på kursen (det kan ha varit fler, men jag minns inte nu)

*Följsamhet - ett av det viktigaste man behöver för rallyn. En hund som är uppmärksam och vill följa matte/husse det betyder massor. Sen är det viktigt att lära hunden uthållighet och förväntan av en bra belöning.

*Kedjor av 3 moment - här fick vi bestämma tre moment eller trix som hunden skulle klara av utan belöning mellan, bara världens belöning efter den tredje. Sen fick vi välja tre moment från rallyn som vi skulle göra utan belöning emellan. Jag kom bara på rallymoment till båda övningarna så det fick det bli (snacka om att vara insnöad på rally).

*Klossen/pallen - Saga ÄLSKAR pallen, det är hennes bäste vän. Så fort jag eller "fröken" på kursen tar fram pallen så måste hon dit. Dock insåg jag att jag inte tränat på högerhandling med pallen så det fick bli krutet på kursen och även hemma, än är det inte lika lätt som på vänster. Men dumma matte som tar bort pallen ibland för att träna på golvet, då måste man (Saga) springa dit och ställa sig lite
snyggt. Hon är för go lilla loppan.

*Startrutin - Sista träningen gick ut på att hitta en startrutin som funkar för sin egen hund. Vi skulle sedan använda startrutinen och sedan gå till startskylten, göra sitt och sen belöna järnet. Detta för att det är många hundar som tappar fokuset efter just startskylten. Jag har inte bestämt någon startrutin än men det kanske kommer var det lider.


Inga kommentarer: