fredag 15 juli 2016

Toppar, dalar och startrutin

Det går verkligen upp och ner med hundträningen. I alla fall för mig och Ronny. Igår åkte vi ner till en gräsbana här i Horla där jag satte upp en liten rallybana. Eftersom vi inte varit där på länge samt att jag vet att det är en del harar som bajsar på planen så började jag att rasta honom runt omkring och lät honom nosa bäst han ville. Jag försöker få till en tävlingsmässig träning för att träna inför kommande tävlingar. På tävling får hunden inte vara på banan förrän det är dags att tävla.


Ronny var otroligt svajig, dels gick han jättebra och hade fokus. Sen tappade han allt och dammsög gräsmattan. Sen stelnade han till och glodde in i skogen. Det var väl nåt djur han fått span på. Jag fick kämpa på för att få honom att fokusera på mig igen. Jag låtsas att vi är på en tävling och agerar efter de reglerna som finns, det gör även att jag får lite nervositet i magen och Ronny kan få känna lite hur jag är på en tävling. Jag var riktigt missnöjd med hur träningen gick, jag var sur och sne på honom men det är bara att ta nya tag och komma igen.


Redan idag tog vi nya tag ihop med Heidi ute på brukshundklubben och hennes staffetik Debbie. Ronny var lyrisk att fina Debbie skulle vara med :) Därför hade grymt låga förhoppningar på denna träning, speciellt efter gårdagens träning.
I början var han en dammsugare, stack ner nosen i gräset och vägrade ta upp den. Sen hände något, det var inte hans favoritkampis med boll för den var inte intressant ikväll... Jag tror det var när jag tog fram det nya godiset jag köpt som han blev mycket intresserad av matte. Tänk att lite leversnittar kan göra honom som tokig i att jobba med mig :)


Jag började även med en ny startrutin som jag lärt mig av min vän Stina och den var populär. Jag la i färskfoder i en snusdosa och vid start fick han en liten smakbit. Vi slutet, efter målgången får han mer färskfoder. Han följde mig otroligt fint idag, även med störning av Heidi och Debbie som kastade boll bredvid. Han gick som en klocka bredvid mig, jag kan inte vara mer nöjd.
Efter fick jag för mig att vi skulle träna agility, jag har börjat lite smått hemma att träna med honom och det är faktiskt kul. Heidi tränar med sina hundar så det är kul att få tips från henne.
Ronny skötte sig fint, vi har mycket finlir att putsa till men det bästa är att det är kul och att han fokuserade fint på mig. Han skötte sig utmärkt lös på planen, några pussar till Heidi när hon stod för nära honom men annars var han duktig och lyssnade bra på mig och hade sånt fint fokus. Jag är helt lyrisk efter denna kväll :)


Inga kommentarer: