tisdag 5 juli 2016

Öppenklasspår

I lördags gick Ronny sitt andra öppenklasspår, det var samma domare i Nossebro. Vädret var ju inte någon höjdare, regn, regn och åter regn. Jag var blöt in på underkläderna när jag kom hem.



Han hade lite svårt att ta upp det rätta spåret och jag kände att han var het på ett annat sätt än förra öppenklasspåret. Det kunde bara betyda att det fanns rådjur eller kanske hare i närheten denna gången. Det brukar han gå igång på.
Jag fick lite tips från domaren att gå mellan de olika markeringarna av rutan för att se om han tar upp spåret. Jag lydde tipset och det hjälpte honom att ta upp spåret. Sen tutade han på i rask och eftersom rådjuren luktade så gott växlade han gärna över på dem spåren. Jag höll in honom när han uppenbart gick över på fel spår och det hjälpte för att få honom att arbeta med spåret istället.


Vid en vinkel tutade han på som aldrig förr. Domaren berättade att just här går det massa rådjur, hennes hundar var som tokiga just här. Jag kände att han var på väg åt fel håll förbi spåret men jag var osäker på om jag fick ta honom tillbaka till där han tydligen tappat det. Domaren sa till mig att jag kunde ta tillbaka honom så han fick ta upp spåret på nytt. Hade hon avbrutit själv så hade det blivit avdrag i prissättningen. Vilket jag inte ville.
Denna gången kom hon ihåg att stoppa oss innan spårslutet så hon kunde skjuta. Skottet gick bra, han ryckte till när det kom och han tyckte domaren var lite konstig men sen tutade han på i spåret och fortsatte fram till klöven. Jajjemänn, han fick ett 1:a pris även på detta spår.


Inga kommentarer: