tisdag 23 februari 2016

Nosework i skogen

Nosework är perfekt att träna när som helst, det krävs inte så mycket förberedelser. Det är perfekt att ha med en liten behållare i fickan och träna under en promenad i skogen eller varför inte i stan. Där kan vi snacka mycket störning.
Jag använder mig utav små runda metallburkar med en liten magnet i, så då kan jag sätta den högt eller lågt på något som magneten fäster emot. I trädgården finns det massa saker som gå att använda, skottkärra, grillen eller parasollfästet. I skogen är det svårt att hitta något som magneten fäster mot men det går lika bra att gömma den i mossa, buske eller vid ett träd.



Jag har än så länge bara lärt in den första doften, Eukalyptus. Sedan finns det två dofter till, Lagerblad och Lavendel. För att tävla måste hunden göra ett doftprov på varje doft. Jag har inte kommit dit än, jag har inte hittat något som passar än. Men jag har inte bråttom och jag tycker att nosework passar så bra att göra när andan faller på, Ronny blir minst lika trött av att få träna på detta sätt.

Här markerar Ronny doften på ett så kallat fordonssök. Jag har tränat in frysmarkering på honom, han håller näsan still där han hittat doften. Alla väljer sin efter markering av doften, vissa har sittmarkering och vissa kan läsa av sin hund så bra att de kan se när hunden hittat doften. 


Inga kommentarer: