måndag 22 februari 2016

Blodspår

Igår träffade jag och Ronny en vän och hennes hund Siri ute i skogen, där vi la spår åt varandra. Jag tränar ju viltspår helt själv annars och på prov kommer ju någon annan lägga spår så det är dags att träna någon annans spår.
Det var nog nästan ett år sen vi tränade med blod också, Jag kör bara klöv för att lära honom att följa klöven då det är bloduppehåll i ett tävlingsspår. Amanda la nog runt 400 m spår till mig med rådjursklöv och nötblod.


I väntan på att spåren skulle få några timmars liggtid tog vi en runda i skogen så hundarna kunde busa loss lite grann. Sen åkte vi hem till mig och drack kaffe samt tränade lite nosework. 


Jag trodde inte att han skulle bry sig om att det var blod i spåret, men han blev rätt överraskad. Han gick lugnt och nosade noga på alla bloddroppar. Annars tutar han på i 180 och jag är tvungen att hålla in honom så han inte missar. 
Han tog hela spåret, gick för det mesta i spårkärnan och gjorde han inte det lät jag honom tuta på lite tills han tog upp spåret rätt igen. Eftersom det var snö såg jag ju hela tiden vart spåret gick, men jag vill inte styra honom som jag lätt gör annars. Han måste få jobba lite också och lära sig

Ronny var stentrött hela dagen igår

Inga kommentarer: