tisdag 16 februari 2016

Bajs och åter bajs

Igår fick Ronny gå ett spår som såg ut såhär:

- 500 m långt
- 8 timmar liggtid
- Rådjur
- Utan blod
- Väder: Vindstilla, - 5 grader och snö
- 4 vinklar

 Han tar det supersnyggt och följer spårkärnan. Det är så kul att spåra i snön för det syns direkt vad det är han gör när han går av spåret lite, harspår eller katt kan det vara som han följer nån halvmeter innan han går tillbaka till spåret. Vid andra vinkel fortsatte han rakt fram och hade en del svårigheter att hitta rätt. Han provade alla olika djurspår fram och tillbaka innan han vände och gick åt rätt håll. När han spårat 200- 250 meter ungefär gick han av spåret och cirkulera runt. Det var ju tre olika bajshögar han absolut var tvunget att ta, skethund.


Jag fick ett tips på facebook att stanna honom när han går av spåret för att låta honom gå när han går ner och spårar igen. Jag brukar göra så när han tar upp nosen och vindar. Då är det grymt tydligt att han fått någon annan go doft i näsan som han vill följa, men jag bromsar bara och säger spår. Jag brukar vara väldigt duktig på att styra honom och det är en av mina svagheter. Jag vill att han ska tänka själv och tänka framåt, nu spårar vi och inget annat men han tappar sugen ibland när det är bajs i närheten. Skethund.

Han blev intresserad av spåret igen och fortsatte mot målet, inga problem sa han och tog klöven. Vi mötte till och med en Jack russell som gjorde utfall på grusvägen bredvid spåret, men han gick lugnt med nosen i spårkärnan.

I nästa spår ska jag lägga belöning i spåret för att se om det hjälper honom, samt stoppa honom när han uppenbarligen är på bajsjakt.

Inga kommentarer: