onsdag 12 februari 2014

Vilodag!

En vilodag utan mental träning för Sigge har det blivit idag och det är rätt skönt även för mig. Jag har jobbat hela dagen och är grymt trött efter jobbet, samt att jobbet fortsätter när jag kommer hem då det ska göras mat, tvättas, diskas o ta hand om kidsen. Visst, jag har en man men det är jobbigt ändå. Vid sju när ungarna lagt sig så kan jag lätt känna mig som ett ursketet äpple.... Då kan det vara gött att bara gå en promenad med Sigge utan krav och inte klättrar han på väggarna för det, trots att han varit hemma själv många timmar under dagen.




En staffe är oftast anpassningsbar till livet hos dess familj, är det en kort period av sjukdom till exempel där man inte orkar/kan aktivera som man borde så brukar dom anpassa sig vid den sortens aktivitet. Soffmys hör ju annars till staffens specialitet, speciellt att ligga på folk som dom lätta små hundar dom är ;) Dock vill dom gärna ha fått göra av med energi först, men efter det så hoppas det så gärna upp i soffan för att mysa, hångla o knö sig in hos människorna där. Staffen och hundar i allmänhet mår ju bäst av att röra på sig och få jobba med både kropp o knopp. Staffar är inga brukshundar som kräver massa för att inte bli odrägliga men dom har ändå massa energi att göra av med. Så vill du ha en staffe som trivs inne i soffan tycker jag att man ska ge dom härliga promenader, kopplade samt okopplade och en stund varje dag av hjärngympa. Jag tycker det är lättare att trötta ut en staffe med hjärngympa än med promenader. Hos oss försöker jag få till mellan 15-30 minuter varje dag med hjärngympa av olika slag, vilket räcker för min lille plutt. Det finns säkert dom som behöver mer än så.

Tjohooo

Inga kommentarer: