fredag 7 februari 2014

Äntligen är vi med i matchen igen...

...med att lägga viltspår till Sigge, som han älskar det. Han känner ofta av om jag går iväg hemifrån för att göra något spännande till honom. Ofta vankar han inne i huset och kanske tjuter lite, har sambon berättat när jag gått iväg för att lägga spår till honom. När jag kommer tillbaka ska jag nosas på en stund så han har koll på vad jag gjort för något. 
Troligtvis känner han dofter från skogen samt från klöven som jag kan ha nuddat med byxorna och har har tur så har jag lagt blod i spåret vilket betyder jackpott!!

En härlig bild från i somras

Spår:

Klöv: Rådjur
Längd: 500 m
Liggtid: 2 tim
Väder: Molnigt, lätt vind. -2 grader, skymning
Blod: Nej
Spårtid: 15 min

Tanken var att ge honom ett spår som han skulle lyckas med, så därför fick det bli 2 timmars liggtid på det. Det var längesen vi spårade så nu backar jag regält i träningen. Det är rätt kul att ta spåret när det börjar skymma eller då det blivit mörkt, så länge man har en ficklampa med sig för det är lätt att snava på rötter eller få grenar upp i ansiktet annars.
Han började som vanligt att spåra redan innan, han känner väl av mina dofter på stigen där jag gått innan. Det gör honom taggad när vi börjar närma oss spåret och innan jag ska släppa på honom på det. Så länge han kan göra sitt jobb och inte bli för taggad så får han gärna vara det för min del.

Jag blir grymt sugen på vår nu...
Jag släppte på honom på spåret varpå han tog det klockrent och fortsatte på det galant. Det låg lite snö på marken så jag kunde ju se exakt vart spåret låg vilket är kul att se hur han går i spåret. Inget i spåret var några konstigheter, han var verkligen klockret överallt. Jag kunde se lite viltstörning i spåret i form av har- och rådjursspår och där kunde han gå lite från spåret men snabbt inse att det var fel. Duktig kille!!


Inga kommentarer: