fredag 14 februari 2014

Specialsök del 4; omvänt lockande och dålig bajstajming

I torsdags var det redan dags för lektion 4 i specialsök. Jag känner mig trygg i att Sigge vet vad det är han letar efter, nämligen te. Under veckan som gått har jag tränat på vad han ska använda som markering när han hittat rätt doft. Jag har märkt att han gärna håller kvar nosen lite längre när han är rätt så då tänkte jag att det passar med en frysmarkering.


Jag har använt mig av "omvänt lockande" för att få honom att hålla kvar nosen vid den burk som innehåller rätt doft. När han har hittat rätt burk så håller jag en öppen hand med godis framför honom. Tar han bort nosen från burken så stänger jag handen men håller han kvar nosen en stund så förblir handen öppen och han får en godis. Att använda sig av omvänt lockande visar när han gör rätt alternativt fel på ett talande vis och hunden lär sig snabbt hur dom ska agera.

Sigges kurskamrat Panda, som även hon har en frysmarkering vid rätt doft.
Sigge har en speciellt stil när han letar, som jag berättat om tidigare. Han ska klättra på ställningen varje gång, det är hans grej. Man märker även att han slarvar lite när han söker ibland, han känner sig rätt självsäker på att han vet var den finns så han brötar på som den mest självsäkre i hela världen. 
Han charmar ju alla dom andra med sitt självsäkra, glada och tokiga sätt att vara, samt när han "struttar" bredvid mig som den dressyrhäst han tror han är blir dom andra charmade till max!


Sen gick vi vidare med störningar i dom andra burkarna, hon använde t.ex suddgummi. Det var inga problem till en början men sen kom hon med det tunga artelleriet, i form av REVBEN. Det var en otroligt svår störning för Sigge, han skulle bara ha det där goa revbenet. Meningen är ju att hundarna ska nosa på störningen och sen gå vidare för att leta efter den rätta doften, men Sigge försökte riva upp den med tassarna. Jaja, det var bara att locka honom vidare vilket jag lyckades med!

En annan kurskamrat!
Vi avslutade kursen med att gå till en större lokal där vi fick leta efter burken med rätt doft, med nu låg burken på golvet, på ett element samt gömd bakom en hylla. Nu fick dom arbeta på ett nytt sätt, vilket var roligt att se. 
Sigge avslutade kursen så fint med att sätta sig och bajsa mitt på den gröna mattan...haha, min tokjycke. Det var dålig bajstajming, som kursledaren så fint uttryckte det!!

Inga kommentarer: