torsdag 20 februari 2014

Besök hos fysioterapeut

Igår åkte jag och Sigge ner till Göteborg för att träffa Anna Skog Vennberg som varannan tisdag är på Hundens hus i Västra frölunda. Jag har blivit rekommenderad att åka till henne av många staffe-ägare så det kändes som ett bra val av fysioterapeut. Att hon själv äger en staffe gör ju inte saken sämre :) 



Sigge har inga uppenbara problem men jag gick till Anna för att låta henne känna igenom Sigge för att se om han går o bär på spänningar eller annat. Eftersom det är en muskelhund jag har, en tuff ras som inte visar smärta eller obehag i första taget. Staffar biter ofta ihop och skulle dom visa smärta så är det ofta nåt som är galet.



Sigge var ju tvungen att först springa hundra-elva varv runt i det lilla rummet innan han kunde intressera sig lite för Anna. Men att sitta still med rumpan mot henne var ju hur tråkigt som helst. Tur att matte kunde gräva fram lite godis ur fickan så Anna kunde locka honom till att sitta o sen lägga sig ner för att få lite massage. Hmmm, en stund bara då sa Sigge o så var han igång att nosa runt lite.




Jaja, hon lyckades i alla fall känna igenom honom och få honom att ligga still en stund på mattan samtidigt som han fick massage.
Hon tyckte han var fin, proportionerlig och hon berömde mig för att han var i fin kondition. Han går ju lite trångt med bakbenen så hon tyckte jag skulle skritta honom i backe ett par dagar i veckan. Han har lite svaga mellanhänder som han kan få problem med när han blir äldre samt att han trycker in armbågarna lite och tassarna är lite utåtroterande, fransysk kallade hon det. Bästa sättet att träna upp detta är genom att simma eller låta honom gräva i sand.


Så nu kan jag ju säga att jag har fått grönt ljus för att träna hårdare med honom, vilket känns skönt. Jag har tänkt att börja cykla med honom samt börja dra föremål med honom. Jag har ju till och med köpt en sele för det ändamålet :)
Jag måste börja massera honom oftare, tänkte sikta på två gånger i veckan. Det är ju inte så himla svårt eller jobbigt egentligen, men det gäller att få tummen ur... 


Inga kommentarer: