måndag 9 december 2013

Stackars lilla bambi

Två gånger den senaste veckan har jag fått ett dödslängtande rådjur framför bilen. Självklart att det mörkt ute då det hänt, vilket gör att det är grymt svårt att upptäcka djuret. Vid första tillfället var jag på E20 och blev varnad av framförvarande bilar som blinkade med sina varningsblinkers. Jag hade ingen aning om vad dom blinkade åt men saktade ner och kunde bara försöka hålla utkik åt alla håll. 
Från ingenstans hoppade självmordsrådjuret framför bilen, så då var det bara att trampa på bromsen och hoppas på det bästa. Denna gången gick det som tur var bra, men adrenalin-kicken var ett faktum hela vägen till jobbet.
Vid nästa tillfälle gick det inte lika bra...jag hann inte bromsa i tid så stackars lilla bambi hamnade under bilen och låg vid vägkanten såg jag när jag svurit färdigt över att jag körde på den stackaren. 
Bambi såg helt död ut men jag tänkte att det är lika bra att gå fram för att kolla om det verkligen var så. När jag var så nära som nån meter hoppar hon till och skriker värsta dödsskriket. Att jag inte sket ner mig är ju nästan helt otroligt, så rädd blev jag.
Hon hoppade ner i diket på brutna ben och sen lite längre in i mörkret. Det var bara till att ringa polisen som fick skicka ut en jägare med eftersökshund.

Innan jag såg att bambi levde så hann jag tänka att dom klövarna hade varit perfekta till Sigge när vi tränar viltspår...är man lite skadad eller??

I vilket fall som helst så hade jag ingen viltremsa i bilen att sätta upp, det fick bli en gammal papperspåse jag försökte få upp i ett träd... Jaja, jägaren hörde aldrig av sig så jag antar att dom hittade stackars lilla bambi och att hon är död....

Här är lite råd vad du ska göra vid viltolycka:

  • Placera ut varningstriangel så att inte fler olyckor händer.
  • Markera alltid olycksplatsen så att jägare med eftersökshund kan hitta platsen.
  • Ring 112 och anmäl olyckan.
  • Även om viltet ligger dött på platsen ska markering ske som information till andra trafikanter att olyckan är anmäld till polisen.
  • Häng upp markeringsremsan på den sida av vägen som viltet försvann efter kollisionen.
  • Vid kollision med vildsvin, björn, varg och lodjur placeras markeringsremsan cirka 100 meter från olycksplatsen. Informera polisen om detta.
  • Om möjligt avlägsna döda djur från vägbanan, men tänk på din egen säkerhet.
  • Försök inte att själv göra ett eftersök, djurets lidande kan förvärras.
  • Försök inte att själv avliva det skadade djuret om du inte har den kunskapen.
  • Om du har kört på en hund, försök aldrig att avliva den, låt veterinär avgöra.

Inga kommentarer: