tisdag 19 november 2013

Spår i mörker

Vissa veckor jobbar jag för det mesta på dagen och kommer inte hem förrän halv fem-fem och vid denna tiden på året är det nästintill mörk när jag kommer hem. Då är det inte jätteinspirerande att gå ut för att träna rally eller nåt annat. Men härom dagen fick jag för mig att lägga ett spår och ta det när det var mörkt. 

Spåret:
Klöv: rådjur
Blod: nej
Längd: 500 m
Liggtid: 3 timmar
Vinklar: 6 st
Spårtid: 20 min

Jag var lite spänd inför detta spåret då jag kan tycka det är lite småläskigt med mörker och detta spåret går ju rätt in i skogen, upp för kullar och genom buskage. Sigge brukar tuffa på rätt bra i spåret så det gäller att hålla hårt i linan samt hålla koll på vart jag sätter fötterna och se till så jag inte går in i allt för mycket kvistar, grenar och ris. Jag tog med en ficklampa vilket blev min trygghet genom skogen och när vi väl tuffade på genom skogen försvann min rädsla för mörkret, jag hade full fokus på att hänga med Sigge över stock och sten. 
Han gick på bra, gjorde några mindre ringningar vid tre av sex vinklar men annars tyckte jag att han hade bra koll över spåret och mycket bra driv framåt. När han kom fram till spåret så visade han tydligt att spåret var slut men han hittade inte klöven till en början så han fick cirkulera runt en liten stund.
Det bästa med att spåra i mörkret var ju att jag inte hade hundra koll på vart spåret gick så jag kunde inte "hjälpa" honom som jag brukar. Jättebra då jag måste låta honom jobba själv.

Inga kommentarer: