söndag 3 november 2013

Jag vill spåra...

Det har varit lika mycket stiltje här inne på bloggen som på våran träning. Jag ville ge Sigge ledigt från allt vad träning heter, han har helt enkelt fått semester från tankevärksamheten. Vi har ju haft en intensiv sommar o höst med mycket hjärngympa o diverse tävlingar så nu passade det speciellt bra att ta en paus. Vi har istället ägnat oss åt långa skogspromenader dels här hemma i Horla men också tillsammans med ett gäng andra hundar o deras mattar/hussar i "Hjortgården" i Alingsås. Där har vi gått en runda på nästan 9 km.

Älgjakten håller på nu också så det är svårt spännande att att lägga spår till Sigge. Inte schysst att dra klöv och lägga ut blod i skogen där jägarna kan behöva använda eftersökshund om de skadeskjutit något djur. Det kan ju förvilla om dom skulle råka gå just, vilket inte är troligt men ändå. Jag får snällt vänta tills jakten är över. 

Jag har börjat träna lite på dem nya skyltarna i rallyns fortsättningsklass. Det är bland annat "Snurr under gång" vilket att hunden ska snurra ett varv åt vänster brdvid mig samtidigt som vi går framåt. Lite klurigt är det allt ;) Andra skyltar är hopp över hinder, vilket inte känns speciellt svårt då vi tränat agility o han gillar att hoppa hinder. Sen har vi ju "8:ans frestelse" där man ska gå som en åtta runt två koner vilket inte är svårt men...det finns även en burk med nåt gott godis och en skojig leksak utlagd som hunden inte för ta eller röra vid. Det ska bli mycket spännande att träna detta...

Inga kommentarer: