fredag 11 november 2016

Pallen, front och följsamhet

Hösten är över och vintern har kommit med kyla, snö och krispigt väder. Nu när snön väl kommit så får den gärna stanna här. Barnen älskar att åka pulka och hundarna springer runt som galningar i snön och busar. Saga fryser fort men jag har en go liten tröja till henne som gör henne lite varmare. 



Jag tränar korta pass med hundarna just nu. Ronny behöver jag få till korta och innehållsrika pass så han inte tröttnar. Jag vill att han ska ha sug till nästa träning. Jag vill att varje träning ska vara med bra attityd och sug från hans sida. 
Jag har börjat träna här hemma med att träna en och en, annars blir det bara jobbigt och träningsresultatet blir inte bra. Så den som inte tränas ihop med mig får tränas att sitta bakom galler. Speciellt bra träning för Saga som behöver lära sig att man måste vänta ibland. Jag belönar henne när hon är tyst och lugn.


Saga behöver även träning i att vara lugn vid matsituationer. Jag ger färskfoder och BARF varvat, med olika vitaminer och mineraler till det. Så det tar en liten som hundarna får vänta innan de blir serverade maten. Saga har lätt att börja kvittra som en äkta staffe, hon går till och med så långt att hon skriker lite. Så fort hon drar igång tar jag ett steg från diskbänken och står där tills hon lugnar sig. Det gäller att hålla sig lugn och ha tåååålamod till tusen. 


Hon är en fantastisk liten virvelvind, jag är så glad över henne och jag älskar hennes inställning till livet, jag älskar hennes kontaktsökande och hennes iver i träningssituationer. Hon är grymt duktig när vi tränar. Så fort hon ser en pall eller liknande som sticker upp från golv/mark så ska hon upp på den och så tittar hon på en. Hon har verkligen greppat vad pallen/klossen handlar om. Hennes bakdelskontroll blir bättre och bättre. När hon är duktig på pallen så kastar jag iväg en godisbit så hon kommer tillbaka och gör en snygg ingång till fotposition. Hon går bra i fotposition framåt, hon blir lite ivrig emellanåt så hon hamnar långt fram. Men den attityden hon har är grym. Hon bara fortsätter och fortsätter och vill ha mer.


Jag har börjat träna in frontpositionen, att hon ska sitta med ansiktet mot mig. Samt att jag ska backa 1, 2 och 3 steg bak var på hon ska följa mig och sätta sig när jag stannar. Hon följer mig fint och sätter sig när jag stannar så jag är nöjd. Hon går gärna lite ut eller sätter sig snett så det får vi pilla med. Vi tränar även på att hon ska sätta sig i fotposition när jag stannar.
Alltså det lilla flickebarnet är så fantastisk, hon är min lilla gullhöna som jag tror grymt mycket på.

Inga kommentarer: