fredag 18 november 2016

Valptänder och valpträning

Just nu känns det som att Sagas tänder sprutar ut ur munnen, hon byter tänder i rasande fart. Det är jätte skönt för valptänderna är ju så vassa och ojämna så jag klagar inte. Jag håller full koll på canin-tänderna så det inte blir dubbla. Då kan de fastna och operation är lösningen för att få ut de och det vill vi inte. Jag försöker kampa med henne så mycket jag bara kan, det bästa är något tygaktigt typ socka eller fleecekampfläta för de fastnar gott i tänderna och då får man ett bra grepp. Det behövs för att få ut de hårda rackarna.


Det verkar nästan omöjligt att få tag på valpkurs just nu, de som finns i närheten börjar inte förrän januari eller februari och då känns det som att det är "för sent". Eftersom vi ses med rallyligan i olika konstellationer då och då så känns det som att jag inte behöver en valpkurs. Jag har även hoppat med i ett gäng med unghundar som går privatlektion för en jätteduktig tjej. I onsdags var första tillfället för detta. 
Vi började träna att en och en gå slalom genom koner, där hunden skulle gå i slaktö-äå' koppel bredvid. Sen skulle vi gå två samtidigt och mötas utan att hundarna skulle engagera sig i varandra. Bra övning för att träna på fokuset. Saga skötte sig fint, hon är rolig för hon går vid min vänstra sida, sen har hon en tendens att gå längre och längre fram tills hon går framför mig och sen byter hon till höger sida. Jag klagar verkligen inte för det fokuset hon har är ju så härligt. 


Vi tränade sen omvänt lockande på sitt. Det går ut på att ha godis i handen och få hunden dit man vill. Eftersom vi skulle träna på sitt så ska föraren ha handen öppen när hunden gör rätt. Så fort hunden gör fel så stänger föraren handen för att visa att det är fel. När hunden gör rätt igen så öppnas handen. Föraren kan antingen plocka godis ur handen och ge hunden eller ge med handen som godiset ligger i. Det är en smaksatt hur man vill lägga fokuset och vad som är lättast för en själv.


Sista övningen vi gjorde hade med passivitet att göra, något som Saga verkligen behöver träna på ;) Hon är inte den stillsammaste valpen direkt. Så stadga och passivitet behöver vi träna mycket på. Träningen gick ut på att vi skulle få hunden att sätta sig emellan våra ben. Sen skulle vi få hunden att sitta kvar där genom att belöna och åter belöna. Denna övning går ut på att hunden ska känna sig trygg här och tanken är att detta ska kunna användas i framtiden för hundens skull för att ge trygghet om det behövs. Tills nästa träff fick vi att göra denna i läxa.


Inga kommentarer: