måndag 9 september 2013

Två viltspår ikväll

Det var ett tag sen jag la spår till Sigge så jag tänkte att jag skulle testa Sigge med två helt olika spår på samma kväll. Det var riktigt spännande när vi gick ut för att ta dom, skulle han orka hålla ångan uppe vid det andra spåret. Jag ville sätta hans driv på prov, då det är otroligt tröttande för en hund att spåra.

Spår 1:
Klöv: Älg som inte var tinad
Längd: 300 m
Liggtid: 3 timmar
Väder: Soligt, 18 grader och blåsigt
Blod: Ja
Spårtid: 7 min 5 sek

Älgklöven jag använde var inte var tinad vilket gör det mycket svårare då den är mer sammansatt, inget blod eller kött ramlar av och dofterna stannar kvar i klöven. Jag lade ett spår som började med att passera en grusväg och fortsatte in i skogen. Han vet alltid när vi ska spåra, dels har Sigge koll när jag sticker ut och lägger spåret. Sen när vi ska ta spåret har jag med sele och lina, så Sigge har allt full koll på vad som ska hända ;)
Han tog upp spåret bra, det var inga problem att följa det rätt över grusvägen in i skogen. Han ringade lite i början, sen gick han på spåret igen och tog vinklarna bra. Då det hade blåst mycket trodde jag han skulle ha problem men han jobbade på lugnt och fint i spåret. Min duktiga gubbe!


Spår 2:
Klöv: Rådjur som var tinad
Längd: 600 m
Liggtid: 5 timmar
Väder: Soligt, 18 grader och blåst
Blod: Nej
Spårtid: 15 min 6 sek

Detta spåret hade jag också lagt över en grusväg. Där vet jag att min vän med barn, barnvagn och hund korsat spåret och säkerligen tagit med sig och spridit ut delar av spåret. Men inga problem för Siggebus. Spåret gick in i skogen, där ringade han lite men kom på rätt igen. I nästa vinkel blev det lite svårt för honom och han irrade lite men hittade tillbaka till spåret och fortsatte fint i spårkärnan. Sen fortsatte han fint, tog nästa vinkel och vidare. Han "slår" lite till och från, men med tanke på hur mycket det blåste så jobbade han på bra. Han har verkligen ett härligt driv framåt, han jobbar i bra tempo och löser de problem som kommer längs med vägen.


Detta spåret var som ett anlagsprov, förutom att jag inte hade något blod. Men eftersom det kommer bloduppehåll i anlagsprovet så spårar jag utan blod ibland för att han ska följa klöven. Jag är grymt nöjd över Sigges prestation ikväll och jag känner mig redo att boka ett anlagsprov till gubben min. 

Inga kommentarer: