tisdag 8 januari 2019

Börja om från början

Jag trodde för ett tag sedan att Sagas halsband hade töjt ut sig och undrade vad det var för dålig kvalitet. Men det var ju hennes muskler som försvunnit helt på halsen. Hennes muskler över ryggen försvann också. Magen växte men musklerna försvann.


Nu när valparna är lite större släpper hon de mer och mer. Hon vill gärna gå med oss på promenader igen vilket är glädjande för då kan hon börja bygga upp sina muskler igen. Vi tar det steg för steg för att bygga de så bra som möjligt. Något jag märkt är att hennes steg är mycket bättre. Innan har vi varit hos fysioterapeut då hon haft en muskelskada som behandlats med ultraljud hos bästa Susanne på K9Probono i Vårgårda. Hon har inte varit halt men skadan har gjort att hennes steg har varit lite rörelsehindrat. Jag ser inte detta längre utan hon tar ut steget jättefint, vilket gör att jag funderar på om det var bra att hon tappade musklerna. Nu ska jag bygga upp henne igen och det långsamt så hon behåller sitt fina steg.


Vi har även börjat med pilatesboll för att stärka hennes muskler och även hennes balans. Här kan man göra många olika övningar som sitt, ligg och stå. Man kan träna olika länge på varje position. Vi stå kan man träna på att lyfta ett eller två ben för mer styrka och balans. Man kan även träna "sitt fint" eller "kanin" som den också kallas, att hunden sitter först och sedan ska den lyfta rygg och framben.

Saga på bollen


Inga kommentarer: